Sligro doet een ‘serieuze investering’ in de bouw van een nieuwe webwinkel. Nu al boekt de marktleider het gros van zijn omzet online, bijna 1 miljard euro op jaarbasis. De grenzen tussen supermarkten en groothandels zullen verder vervagen.
Dat schrijft Het Financieele Dagblad vanochtend. Sligro-woordvoerder Wilco Jansen zegt in de krant dat bijna een miljard van de jaaromzet van 1,7 miljard euro binnenkomt via internet. Daarmee blijven de digitale inkomsten van de groothandel niet veel achter bij die van Twinkle-aanvoerder Ahold, eigenaar van onder meer Albert Heijn, Bol.com en de Amerikaanse websuper Peapod.
Nieuwe webwinkel
Sligro’s directievoorzitter Koen Slippens ziet het meeste groeipotentieel in uitbreiding van de bezorgtak in foodservice, liet hij eerder dit jaar weten. ‘Ons marktaandeel daarin is nog relatief laag.’ Momenteel wordt volgens woordvoerder Jansen een ‘serieuze investering’ in de nieuwe webwinkel gedaan.
Schaalverkleining
Het online bestelkanaal van Sligro, dat websupermarkt Superdirect.com zag mislukken, heeft nu nog maar weinig weg van grote webwinkels voor consumenten als Amazon.com of Bol.com. Dat zal met de opening van een nieuw platform meest waarschijnlijk veranderen. Schaalverkleining is de trend onder grossiers, legt Jan-Willem Grievink van FoodService Instituut Nederland uit in het FD: ‘Ze leveren tegenwoordig ook twee kratten in plaats van zes containers.’ Onder andere hobbykoks weten de groothandel vaker te vinden. Grievink: ‘Dat zie je nu in het buitenland heel sterk. Veel kleine markten maken samen ook marktgroei mogelijk.’
Verdrukking
Samen zagen groothandels als Sligro, Deli XL, Makro, Hanos en Lekkerland hun omzet in het afgelopen jaar met ruim een procent afnemen, tot naar schatting 6,4 miljard euro. Behalve tegen elkaar strijden de grossiers ook tegen de verdrukking door supermarkten; omdat ketens als Albert Heijn zich steeds meer richten op horecabedrijven en zorgklanten, schuiven de groothandels op naar de markt voor dagelijkse boodschappen. Zo ontwikkelde Deli XL afgelopen zomer drie nieuwe boodschappenconcepten voor de zorgmarkt. ‘Foodservice en retail komen samen’, verklaarde het bedrijf destijds over de b2c-benadering.
‘Bol.com onder de grossiers’
Deli XL, alweer tien jaar in Zuid-Afrikaanse handen, beschouwt zichzelf als een digitale voorloper onder de groothandels. De ambitie is ‘de Bol.com onder de grossiers’ te worden, aldus het FD vandaag. ‘Ik wil geen verschil met de consumentenmakrt’, laat e-commerce manager Anouk Beeren optekenen. ‘Wat je bij het online shoppen in je privéleven ziet, moet er ook zakelijk zijn.’
Mooie cijfers! Al hebben ze met 1 miljard online de eigen verwachting net niet gehaald. ;)
Ben benieuwd of ze "smart" investeren of net zoals Jumbo miljoenen gaan verbranden.
Helaas bevatte het artikel in FD enkele inhoudelijke onjuistheden en als gevolg daarvan hebben enkele marktkenners (dus) de verkeerde conclusies getrokken. De genoemde woordvoerder is ons niet bekend, maar ik wel een idee wie dat geweest is....
Sligro bouwt niet aan een 'webwinkel' zoals men die kent in foodretail en van de voorbeelden die genoemd worden maar aan een nieuwe generatie van de online B-to-B bestelomgeving. Dat dit bestelplatform voor ondernemers bepaalde 'look and feel' elementen krijgt die je ook ziet in retailwebwinkels is evident, maar dat heeft in hoge mate een cosmetisch karakter. Qua functionaliteiten en features is het volledig afgestemd op de zakelijke markt.
Wilco Jansen
hoofd interne en externe communicatie
Sligro Food Group