De online consumentenbestedingen in Nederland kwamen afgelopen jaar uit op 13,96 miljard euro, 8,4 procent meer dan in 2013. De groei in de tweede helft van het jaar was veel sterker dan die in de eerste helft. Er is sprake van een nieuwe bloeiperiode.
Dat blijkt althans uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland wordt in opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL uitgevoerd door GfK.
Groeiversnelling
Nederlandse webshoppers besteedden in de eerste helft van vorig jaar 5 procent meer dan in dezelfde periode van 2013. In de tweede helft van 2014 lagen de uitgaven echter bijna 12 procent hoger. Het is jaren geleden (eerste helft 2011) dat een half jaar met een dubbelcijferig groeipercentage werd afgesloten, blijkt uit onderstaande tabel van GfK. In de afgelopen vijf jaar was er geen half jaar met zoveel groei als het voorgaande:
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, spreekt van een opwaartse trend. ‘Consumenten vinden meer dan ooit de weg naar online aankopen doen, thuis, op het werk, in de winkelstraat of soms ook al in de winkel.’
17,6 procent budget nu online
Volgens de gebruikte definitie (Global Online Measurement Standard for E-commerce, kortweg Gomsec) besteedden Nederlandse consumenten afgelopen jaar 17,6 procent van hun budget online. Het internetaandeel was in het vierde kwartaal overigens maar net iets groter dan in het eerste kwartaal van 2014:
Het online kanaal is dominant als het gaat om de consumentenbestedingen aan diensten, waar verzekeringen en reizen onder vallen; ongeveer tweederde van alle uitgaven aan diensten werd vorig jaar op internet gedaan. Daarmee vergeleken is het online omzetaandeel bij producten (waaraan consumenten samen veel meer uitgeven) gering. Volgens GfK gaven Nederlanders vorig jaar 10,2 procent van hun budget voor producten online uit.
127,36 miljoen transacties
Al met al werd er vorig jaar ongeveer net zoveel uitgegeven aan diensten als aan producten online: respectievelijk 6,94 miljard euro en 7,02 miljard euro. In totaal rekenden Nederlandse webshoppers 127,36 miljoen keer af bij een online verkoper, wat neerkomt op een gemiddeld bonbedrag van tegen de 110 euro.
Vier keer per jaar
Voor de totstandkoming van de Thuiswinkel Markt Monitor worden verschillende GfK-bronnen gebruikt. Het bureau heeft continu de beschikking over marktgegevens (dankzij data tracking en retailonderzoek), die als uitgangspunt worden gebruikt. Daar bovenop wordt ad hoc onderzoek onder 7.500 personen uitgevoerd. ‘Het resultaat hiervan is een totaalinzicht in de gehele online consumentenmarkt in Nederland’, aldus de betrokken partijen. Sinds afgelopen jaar verschijnt de Thuiswinkel Markt Monitor vier keer per jaar.
Lees ook: GfK: ruim helft online aankopen via iDeal (3 maart 2015)
Dan ben ik benieuwd wat het eerste halfjaar van 2015 gaat doen. Zal de trend zich voortzetten of was de meer dan stevige groei in het 2de halfjaar van 2014 toeval?