Twinkle | Digital Commerce

Groupon haalt meer dan de helft van omzet uit productverkoop

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:03
Groupon haalt meer dan de helft van zijn jaaromzet uit de verkoop van producten. Groupon Goods, wat niet de core business van het bedrijf is, nam vorig jaar 55,8 procent van de omzet voor zijn rekening.

Groupon rapporteert een jaaromzet van 3.192 miljard dollar (2.817 miljard euro) over 2014. Een groei van 24 procent. Thuismarkt de Verenigde Staten brengt nog steeds het meest (1.824 miljard dollar) in het laatje, maar groeit met 19,9 procent minder hard dan de internationale markt (29,9 procent naar 1.367 miljard dollar).

Productverkoop levert meer op
Opvallend is dat Groupon Goods, de in 2011 gelanceerde productentak van het bedrijf, meer oplevert dan de externe dienstverleningen die Groupon verkoopt. De omzet van de afdeling steeg vorig jaar met 56,6 procent naar 1.781 miljard dollar. In het vierde kwartaal representeerde Groupon Goods 62,8 procent van Groupon’s omzet in die periode.

Groupon Goods
Zowel in de VS als in Nederland jaagt Groupon via Groupon Goods de productverkoop van andere partijen aan. Ook is het bedrijf zelf een verkopende partij. Eind 2013 werd een distributiecentrum geopend voor de goederenopslag van Groupon's eigen waar.