Twinkle | Digital Commerce

Belgische online omzet groeit 28 procent ondanks concurrentie

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27
De Belgische e-commerce markt heeft het afgelopen jaar een groei doorgemaakt van 28 procent. De online consumentenbestedingen kwamen uit op 2,3 miljard euro, in 2013 was dit nog 1,8 miljard euro. Belgische webhandelaren hebben steeds meer last van buitenlandse concurrentie.

Dat meldt BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars. ‘2014 was een jaar vol innovaties op de Belgische e-commerce markt met lanceringen van nieuwe concepten als de Bancontact/Mister Cash-applicatie, het mobiele betaalplatform Sixdots en de jaarlijkse analyse van de top 100 Belgische webshops, BeShopping 100 genaamd’, laat Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, optekenen in een persbericht.

BeCommerce Markt Monitor
De vereniging brengt dit jaar, in samenwerking met GfK, PostNL, Worldline en Google, de Belgische e-commerce markt in beeld met de BeCommerce Markt Monitor. Deze verschijnt in juni voor het eerst.

Buitenlandse concurrentie
De Belgen hebben steeds meer last van buitenlandse concurrentie. Een groot probleem, zo meldt handelsfederatie Comeos, die voor verandering pleit. ‘De Belg kiest veel gemakkelijker voor buitenlandse handelaars dan in onze buurlanden het geval is’, schrijft het bedrijf in een verklaring. ‘En de Belgische handelaar die competitief wil zijn, verhuist zijn online activiteiten naar de buurlanden. Waarom zou hij ook een logistiek centrum in België uitbouwen, als het vanuit Nederland goedkoper kan, efficiënter kan werken en hij zijn klanten veel sneller kan bedienen?’

‘We verloren 2,4 miljard euro’
De verklaring gaat verder: ‘In 2014 ging 42 procent van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland. Hetzij naar buitenlandse webshops, hetzij naar Belgische handelaars die intussen vanuit het buitenland opereren. Dat is een stijging met 71 procent in vergelijking met 2012. Vorig jaar verloren we zo 2,4 miljard euro en misten we de kans om 8.302 jobs te creëren.’