Van der Zee bracht vanochtend de medewerkers van zijn afdeling op de hoogte. Voor zover bekend heeft hij nog geen nieuwe uitdaging. Van der Zee zou opstappen vanwege de moeizame samenwerking met Frankrijk, schrijft Telecommerce.
Zowel Van der Zee als KLM waren bij navraag vanmiddag niet bereikbaar voor commentaar.
Social media-ster
Onder Van der Zee's leiding groeide KLM de afgelopen jaren uit tot een ster in social media-klantcontact. Het bedrijf krijgt op Facebook en Twitter wekelijks ruim 35.000 vragen van klanten te verwerken, die worden beantwoord door een 130-koppig social service team. KLM oogst veel waardering van het publiek met onder andere social seating, KLM Wannagives, een reactietijdindicatie en een betaalkoppeling op social media.
WhatsApp en gamification
Van der Zee zei tijdens de laatste Multichannel Conference in april dat KLM in zijn ogen pas 5 procent van het potentieel heeft aangeboord met social media. Hij voorzag destijds mogelijkheden met WhatsApp en de gamification van de airline service.
Bezuinigen
KLM moet de komende vijf jaar 700 miljoen euro bezuinigen. Hiervoor moet de topspeler uit de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100, zijn personeelsbestand inkrimpen.
UPDATE wo. 10-12 11.00 uur: Martijn van der Zee heeft zijn vertrek inmiddels bevestigd. Hij verklaart: 'Het is voor mij een moeilijke afweging geweest. Ik heb binnen KLM veel kansen gekregen. Ik heb met een geweldig team gewerkt in KLM en mooie resultaten behaald, maar heb toch besloten dat nu het moment is om een stap buiten dit mooie bedrijf te zetten.'
DE man achter alle (social media) innovaties bij KLM. Weg. Pijnlijk.
Jammer voor KLM, het begin is er netð??? Martijn is een hoogvlieger, die landt ergens anders wel.