Twinkle | Digital Commerce

PayPal test achteraf betalen in Nederland

2017-10-05
180101
  • 1:44

PayPal heeft in stilte achteraf betalen geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Bonbedragen worden pas na 21 dagen afgeschreven bij gebruikers. Eelco van Wijk, managing director van PayPal in de Benelux, is zeer content met de adoptie.

PayPal heeft de achteraf betaaloptie vanaf 1 oktober voorgeschoteld aan een eerste groep klanten in de checkout, laat Van Wijk aan Twinkle weten. Van de 26.651 mensen hebben er 13.608 voor gekozen, ofwel ruim de helft heeft er al mee betaald. 'We hadden van tevoren een doelstelling van 20 procent geformuleerd, dus we zijn verbaasd en meer dan tevreden. Uit andere landen, waar deze optie al langer beschikbaar is, weten we dat webshoppers vaker met PayPal gaan afrekenen en minder met andere betaalmethodes. Dat effect moeten we hier nog meten.’

Achteraf betalen wordt de default instelling voor mensen die eenmaal op die manier hebben afgerekend binnen PayPal. 'Maar zij kunnen natuurlijk blijven kiezen voor creditcard, bank of saldo. Feitelijk is er een betaalmogelijkheid bijgekomen, op basis van opt-in.’

Risico
De webwinkel krijgt direct uitbetaald als klanten kiezen voor achteraf betalen met PayPal, eerder als 'Pay After Delivery' gepresenteerd in de VS. ‘Wij nemen het risico’, aldus Van Wijk. ’Daarom bieden we de mogelijkheid eerst aan onze meest trouwe klanten aan, van wie we de betaalgeschiedenis goed kennen. We zullen langzaam opschalen.’

Risicoprofiel
Van Wijk vertelde Twinkle in april al dat PayPal met een kosteloze achteraf betaaloptie zou komen voor Nederlandse webshops. Uiteindelijk moet de optie voor alle PayPal-gebruikers in ons land beschikbaar komen, mits ze binnen het risicoprofiel passen. Achteraf betalen via PayPal brengt geen extra kosten met zich mee, niet voor de consument dus, maar ook niet voor de merchant.

Geen renteheffing
Van Wijk benadrukte eerder dat de achteraf betaaloptie niet drijft op wat hij ‘het kredietmodel’ noemt, waarbij verdiend wordt aan renteheffing: ‘Het kost de consument geen stuiver meer dan direct betalen. Onze achterliggende gedachte? Door ons product constant te verbeteren, betalingen nog makkelijker te maken en frictie voor kopers en webwinkels weg te nemen, zullen webwinkels en kopers nog vaker voor PayPal kiezen.’