Twinkle | Digital Commerce

Internationale concurrentie baart werknemers weinig zorgen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32
Slechts 1 op de 20 medewerkers van Nederlandse ondernemingen noemt de toenemende internationale concurrentie de grootste uitdaging voor de toekomst van hun bedrijf.
 
Dat blijkt uit een onderzoek van GfK in het kader van Shopping2020. Daartoe werden enkele duizenden werknemers in verschillende sectoren gepeild. Centrale vraag: ‘Bestaat jouw bedrijf nog in 2020?’. De resultaten worden vanmiddag gepresenteerd tijdens het congres Shopping Time.

Voortbestaan
Om met de centrale vraag te beginnen: ruim de helft van de respondenten verwacht een groei van de eigen organisatie tot 2020, zoals hieronder is te zien. Slechts 5 procent van de werknemers verwacht dat zijn bedrijf in 2020 ten onder is gegaan aan een faillissement of zelf de activiteiten heeft beëindigd. Dat de veranderingen leiden tot een overname is volgens de ondervraagden realistischer dan een faillissement, 12 procent schetst dit als mogelijk toekomstbeeld:



Uitdagingen
Een van de grootste uitdagingen die door veel marktexperts wordt gesignaleerd, is de (online) snel toenemende internationale hyperconcurrentie van webwinkels zoals Amazon en Alibaba. Opvallend is dat deze uitdaging door medewerkers nauwelijks wordt benoemd. Slechts 5 procent van de medewerkers, zowel het management als uitvoerend personeel, ziet toenemende internationale concurrentie als dominante uitdaging waar een antwoord op gevonden moet worden om in 2020 succesvol te zijn.





Uitdagingen worden door retailmedewerkers veel meer gezocht in de dagelijkse praktijk, zoals in de toenemende prijsconcurrentie (45 procent) en het laten aansluiten van nieuwe producten bij de veranderende klantwens (43 procent), blijkt uit het onderzoek, waarover u binnenkort meer resultaten kunt lezen op deze site.

Actieprogramma
Shopping2020, begonnen als onderzoeksprogramma, kreeg afgelopen voorjaar een vervolg als actieprogramma. Uit de 19 rapporten van de expertgroepen zijn 4 strategieën en 9 acties gedefinieerd. Momenteel werken tientallen expertgroepen elk aan een eigen hoofdstuk voor het digitale handboek dat begin volgend jaar moet verschijnen.

Lees ook: 'Drie op tien retailers wil samenwerken met Amazon' (14 november 2014)