Twinkle | Digital Commerce

Kieskeurig.nl: 'Verbazing over ophef, niet over adverteerders'

2017-05-27
166153

Sanoma’s Patrick van Buuren is verbaasd over de consternatie die is ontstaan over de nieuwe tarieven van Kieskeurig.nl. ‘Niets aan wat we hebben gedaan is niet transparant. Natuurlijk heroverwegen webwinkeliers hun advertenties. Het zou vreemd zijn als ze dat niet doen.’

Kieskeurig.nl communiceerde eind augustus nieuwe tarieven aan zijn adverteerders. De commissies die ze moeten betalen zijn helemaal afhankelijk gemaakt van de prijs van producten, zonder onderscheid tussen categorieën. Vanaf gisteren gelden de vaste cpc-tarieven (cost per click), in staffels van 50 euro.

Verkopers van met name dure elektronicaproducten zijn daardoor veelal meer kwijt dan voorheen, erkent Van Buuren. Hij is internationaal commercieel verantwoordelijk voor Sanoma’s activiteiten in lead generation, waar Kieskeurig.nl onder valt. ‘Procentueel staan er nu iets minder producten live dan vorige week. Maar we zien al dat er aan de onderkant heel veel producten bijkomen. De Blokker Groep is nu veel aan’t live zetten bijvoorbeeld.’

Transparant
Emerce schreef begin deze week dat Bol.com, Coolblue en een aantal andere webwinkels hun producten deels of geheel terugtrokken van Kieskeurig.nl. Dat leidde tot een ware mediastorm over ‘verkapte prijsverhogingen’ van Sanoma’s vergelijker. Van Buuren bestrijdt dat ten zeerste: ‘Onze tarieven zijn al zes weken bekend en bij uitstek transparant, zeker nu we geen onderscheid meer maken tussen categorieën. Iedereen betaalt dezelfde prijs. Je kunt bij ons geen ranking kopen, we bieden geen kwantumkorting en maken daarop voor niemand een uitzondering.’

Logisch
Dat webwinkeliers tot nieuwe afwegingen komen had Kieskeurig.nl voorzien, aldus Van Buuren: ‘Dat is volkomen logisch. Het zou me juist verbazen als webwinkeliers de inzet van hun advertentiebudget niet tot in de finesses beheren. Bol.com bijvoorbeeld kijkt er op de enig juiste manier tegenaan: waar levert het me wat op, en waar niet.’

Startpunt
De consequenties aan adverteerderszijde hebben Kieskeurig.nl volgens Van Buuren dus niet verbaasd, de ophef wel. ‘Zeker omdat de consument hier op geen enkele manier last van heeft.’ Over het waarom van de tariefwijziging zegt hij: ‘We streven naar een groter productaanbod op Kieskeurig.nl. Waar we voorheen alles met een stekker deden, grof gezegd, zijn nu ook kleinere producten en artikelen zonder stekker bij ons te vinden. We barsten van de reviews, over producten en over webshops, en we denken dat we daarmee een waanzinnig startpunt voor steeds meer shopsessies kunnen zijn.’