Sanoma’s Patrick van Buuren is verbaasd over de consternatie die is ontstaan over de nieuwe tarieven van Kieskeurig.nl. ‘Niets aan wat we hebben gedaan is niet transparant. Natuurlijk heroverwegen webwinkeliers hun advertenties. Het zou vreemd zijn als ze dat niet doen.’
Kieskeurig.nl communiceerde eind augustus nieuwe tarieven aan zijn adverteerders. De commissies die ze moeten betalen zijn helemaal afhankelijk gemaakt van de prijs van producten, zonder onderscheid tussen categorieën. Vanaf gisteren gelden de vaste cpc-tarieven (cost per click), in staffels van 50 euro.
Verkopers van met name dure elektronicaproducten zijn daardoor veelal meer kwijt dan voorheen, erkent Van Buuren. Hij is internationaal commercieel verantwoordelijk voor Sanoma’s activiteiten in lead generation, waar Kieskeurig.nl onder valt. ‘Procentueel staan er nu iets minder producten live dan vorige week. Maar we zien al dat er aan de onderkant heel veel producten bijkomen. De Blokker Groep is nu veel aan’t live zetten bijvoorbeeld.’
Transparant
Emerce schreef begin deze week dat Bol.com, Coolblue en een aantal andere webwinkels hun producten deels of geheel terugtrokken van Kieskeurig.nl. Dat leidde tot een ware mediastorm over ‘verkapte prijsverhogingen’ van Sanoma’s vergelijker. Van Buuren bestrijdt dat ten zeerste: ‘Onze tarieven zijn al zes weken bekend en bij uitstek transparant, zeker nu we geen onderscheid meer maken tussen categorieën. Iedereen betaalt dezelfde prijs. Je kunt bij ons geen ranking kopen, we bieden geen kwantumkorting en maken daarop voor niemand een uitzondering.’
Logisch
Dat webwinkeliers tot nieuwe afwegingen komen had Kieskeurig.nl voorzien, aldus Van Buuren: ‘Dat is volkomen logisch. Het zou me juist verbazen als webwinkeliers de inzet van hun advertentiebudget niet tot in de finesses beheren. Bol.com bijvoorbeeld kijkt er op de enig juiste manier tegenaan: waar levert het me wat op, en waar niet.’
Startpunt
De consequenties aan adverteerderszijde hebben Kieskeurig.nl volgens Van Buuren dus niet verbaasd, de ophef wel. ‘Zeker omdat de consument hier op geen enkele manier last van heeft.’ Over het waarom van de tariefwijziging zegt hij: ‘We streven naar een groter productaanbod op Kieskeurig.nl. Waar we voorheen alles met een stekker deden, grof gezegd, zijn nu ook kleinere producten en artikelen zonder stekker bij ons te vinden. We barsten van de reviews, over producten en over webshops, en we denken dat we daarmee een waanzinnig startpunt voor steeds meer shopsessies kunnen zijn.’
Zie hier opnieuw een voorbeeld van grootheidswaan. Een prijsvergelijker die denkt dat ie zijn adverteerders niet nodig heeft. Dat ze meer goedkope producten op kieskeurig willen, heeft niets met de klikprijs van de dure producten te maken. Fijn dat Blokker nu waxinelichtjes kan verkopen via kieskeurig, maar een cpc van 69 cent op een tv van Â?500,- is voor geen winkel rendabel te krijgen. Veel aanbieders van dure producten zullen uiteindelijk hun producten verwijderen. Dan is er geen complete prijsvergelijking meer mogelijk en daar heeft de consument wel last van. Ben benieuwd of de waxinelichtjes de verloren tv en witgoedkliks kunnen goedmaken.Â
Bol.com vraagt aan webwinkels in haar plaza rond de 6 à 8% commissie + nog een vast bedrag per bestelling. Dat vragen ze aan andere webwinkels. Waarom horen we daar niets over. Bij Google betalen de Wehkamps van deze wereld veel voor een AdWord terwijl de conversie daar een veelvoud lager ligt ... Grootheidswaanzin heeft hier niets mee te maken. Volgens mij is het vreemd dat camera-aanbieders al jaren onder hun inkoopprijs verkopen. Dat kan je onmogelijk bij vergelijkers neerleggen.
Je kunt Bol.com plaza niet vergelijken met Kieskeurig. Het tarief van Bol.com is zo hoog dat het slechts voor een select groepje winkels en categorieën rendabel is. Vandaar dat je daar ook vaak kleine en onbekende winkels vindt die het prima vinden dat Bol.com meer aan hun bestelling verdient dan zijzelf. Overigens moet iedereen die rekensom natuurlijk voor zichzelf maken, net als nu op Kieskeurig. Het probleem is nu dat complete productgroepen van de een op de andere dag 50% duurder worden. De cameramarkt is weer een ander verhaal. Als je als winkel het aanbod van de accessoires goed voor elkaar hebt hoef je op de camera niets te verdienen. Ook daar wordt dezelfde rekensom gemaakt.
Bol is totaal ander verhaal.
daar betaal ik voor mijn producten 12,5% commissie. Maar wel enkel als ik een daadwerkelijke sale heb.
bij kieskeurig en veel andere vergelijkers betaal je per klik.
bij b.v. 50 cent per klik en 1% conversie betaal je dus 50 euro commissie per sale. En bepaalde vergelijkers schijnen kliks zelfs dubbel te tellen waardoor je op 100 euro per sale komt.
ben zelf ook een groot voorstander van CPS vergoedingen en niet van CPC vergoedingen
Zeker omdat de consument hier op geen enkele manier last van heeft.
Nou, dat valt te betwijfelen. Kieskeurig wordt natuurlijk gebruikt als prijsvergelijker. Als steeds meer webshops zich terugtrekken, hoe betrouwbaar is het vergelijk dan nog voor de consument?
Het grote risico in deze strategie van kieskeurig zit hem meer in de terugloop van bezoekers.
Momenteel kijken wij naar het rendement van onze klanten binnen Kieskeurig. Enerzijds kan er geprofiteerd worden van de leegloop (minder concurrentie) anderzijds worden de marges wel erg onder druk gezet.
Het zou mij niet verbazen dat deze 'actie' Kieskeurig steeds kleiner maakt in het e-commerce segment. We zullen zien...
De enigste tip die ik de consumenten kan geven die gebruik maken van kieskeurig.nl: ga niet op één vergelijker af, maar ga in ieder geval de grote 4 af: kieskeurig.nl, beslist.nl, vergelijk.nl en niet te vergeten tweakers.net/pricewatch/. Pas dan weet je zeker waar je aan toe bent. Misschien een vergelijker voor alle vergelijkers?