Rocket Internet lanceert vandaag de eerste start-up sinds de beursgang van de incubator: ShopWings. Personal shoppers doen boodschappen voor webshoppers, die binnen twee uur of in een gewenst tijdvak worden bezorgd.
ShopWings (‘Wir kaufen für dich ein’) is vanochtend van start gegaan in München. Na het invullen van hun postcode krijgen inwoners van de Zuid-Duitse stad te zien bij welke winkels ze online boodschappen kunnen doen. Het is momenteel nog niet mogelijk om in één shopsessie producten uit verschillende winkels te bestellen, maar er wordt volgens de FAQ’s ‘mit Hochdruk’ aan gewerkt om dat te veranderen.
Verzendkosten
Voor de orders hanteert ShopWings een besteldrempel van 20 euro. Klanten betalen 4,90 euro voor de service, maar als ze voor meer dan 60 euro kopen is de bezorging zelf kosteloos. De prijzen per artikel liggen bij ShopWings echter hoger dan in de winkel, een andere component van het verdienmodel. Bij de prijsstelling houdt ShopWings onder andere rekening met het gewicht van de goederen, aldus Deutsche-startups.de.
Smartphone met internet
Geïnteresseerden vanaf 18 jaar kunnen zich melden als bezorger bij ShopWings. Ze moeten flexibel inzetbaar zijn, meer dan 10 kilo kunnen dragen en beschikken over een smartphone met internetverbinding. Idealiter beschikken ze over een autorijbewijs, een eigen auto of scooter is een pre. Ze kunnen volgens ShopWings tot 20 euro per uur verdienen.
Instacart en Pocket Shop
ShopWings laat weten dat de boodschappenservice na de start in München snel in andere Duitse steden beschikbaar zal komen. De nieuwe start-up laat zich vergelijken met Instacart in de VS, dat ook same day delivery aanbiedt met een flexibel netwerk van bezorgers. In Londen startte Pocket Shop ruim een jaar geleden een soortgelijke dienst met ‘pedestrian pickers’, maar die is begin deze maand gestopt, omdat er te weinig klanten gebruik van maakten.
Prospectus
Rocket Internet, dat zijn aandelenkoers na de introductie behoorlijk zag kelderen, maakte al melding van de nieuwkomer in het prospectus voor de beursgang van anderhalve week geleden. ShopWings zou in het vierde kwartaal van dit jaar live gaan, waarvan dus al heel snel akte.
HelloFresh
In het prospectus deelde Rocket Internet voor het eerst omzetcijfers over HelloFresh, dat op abonnementsbasis online bestelde maaltijdboxen bezorgt in onder andere Nederland. De inkomsten kwamen afgelopen jaar uit op 14 miljoen euro (bij een verlies van 5,2 miljoen euro), dit jaar worden een omzet van rond de 50 miljoen euro en winst verwacht.
Ik weet het niet hoor, dergelijke grootstedelijke initiatieven kunnen wellicht plaatselijk een succes worden. Maar mensen houden er niet van om teveel te betalen. Wil men toch echt online bestellen, dan doet men dat liever zelf bij een webshop naar keuze. Als ik Rocket Internet was zou ik mijn heil elders in deze mooie online speeltuin zoeken (zeker met zo'n prachtig budget). Ik zou het wel weten.
Winkels werken met replenishment: op basis van historie (wat kochten klanten vorige week op dinsdag, wat gebeurde er op dinsdag tijdens het WK van 4 jaar geleden etc.) wordt de bevoorrading van de winkel zo goed mogelijk voorspeld. Dit voorkomt lege schappen, maar ook helpt het de winkelmanager aan een normale gezinsavond: geen bestellingen doen bij het DC, hoogstens het automatische replenishment-advies accorderen of aanpassen.
Wat gebeurt er nu als Rocket dit systeem doorkruist met 'valse' klanten (want geen echte winkelbezoekers) en vooral met onregelmatige hoveelheden / klanten? Het replenishment-advies raakt van slag. De winkelier ook. Het bier voor de trouwe winkelbezoeker is foetsie (zie de parallel met Nutrilon). Winkeliers zullen Rocket's ad hoc-boodschappen-rovers de deur moeten wijzen.
Dit plan gaat kortom niet werken. Dat weet Rocket ook wel denk ik. Gewoon opportunisme van Rocket dus, beetje de markt opschudden/in verwarring brengen en vooral: rumour around the brand.