Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh: 4 miljoen maaltijden in zes maanden

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:49

HelloFresh stevent af op een omzet van al gauw 50 miljoen euro dit jaar, afgaande op de groei van het aantal abonnementen en de omzet van het afgelopen jaar. Die kwam uit op 14,2 miljoen euro, maar het aantal gebruikers van de maaltijdenbezorgdienst groeit hard.

Deze week komen voor het eerst omzetcijfers over HelloFresh naar buiten, als gevolg van de aanstaande beursgang van incubator Rocket Internet. In het prospectus (pdf) is te vinden dat de 14,2 miljoen euro omzet van HelloFresh vorig jaar gepaard ging met een verlies van 5,2 miljoen euro. Het jaar ervoor was het verlies (6,0 miljoen euro) aanzienlijk groter dan de omzet (2,3 miljoen euro).

Winstgevend
Inmiddels maakt HelloFresh winst, claimde het bedrijf afgelopen juni bij de aankondiging van een nieuwe kapitaalinjectie. Dat is te danken aan de snelle aanwas van abonnees; eind 2013 beschikte HelloFresh over een bestand van 33.000 ‘actieve abonnementen’, halverwege dit jaar waren dat er al 81.000. Daarmee ligt een jaaromzet van ruim 50 miljoen in de rede, rekent het Duitse weblog Excitingcommerce voor.

Flexibel lidmaatschap
HelloFresh biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een doos met boodschappen voor drie of vijf maaltijden ontvangen. Ze hoeven niet meer na te denken over wat ze gaan eten en ze hoeven niet naar de supermarkt, is de gedachte. Alleen in de eerste helft van dit jaar leverde HelloFresh al de ingrediënten en recepten voor een kleine vier miljoen maaltijden, blijkt uit de cijfers:

Mondiaal marktleider
Met de eerder genoemde kapitaalinjectie van 50 miljoen euro, afkomstig van onder andere Insight Venture Partners en Phenomen VC, wil HelloFresh uitgroeien tot wereldwijd online marktleider. Enkele maanden na de oprichting in Duitsland werd de start-up begin 2012 geïntroduceerd op de Nederlandse markt. HelloFresh, dat eerder groeigeld ontving van beursganger Rocket Internet, Holtzbrunck Ventures, Kinnevik en Vorwerk ventures, is ook actief op de Oostenrijkse, Britse, Australische en Amerikaanse markt.

1 procent van de Nederlandse huishoudens
In ons land kwamen er begin dit jaar wekelijks gemiddeld vijftigduizend maaltijden op tafel dankzij HelloFresh. ‘Het doel is om in 2015 1 procent van de Nederlandse huishoudens te voorzien van een HelloFresh Box’, verklaarde het bedrijf toen.