De online consumentenbestedingen in Zuid-Europa komen dit jaar 17,1 procent hoger uit dan vorig jaar. Dat verwacht Ecommerce Europe. Volgens de Europese belangenkoepel voor webwinkels vormt e-commerce een lichtpunt in de door de economische crisis getroffen regio.
De prognoses van Ecommerce Europe zijn gebaseerd op cijfers van nationale belangenverenigingen en GfK.
Stabiele groei
Ecommerce Europe verwacht dat de webuitgaven (b2c) in Spanje, Italië, Turkije, Griekenland, Portugal, Kroatië, Cyprus en Malta dit jaar uit zullen komen op 47,8 miljard euro, versus 40,8 miljard euro vorig jaar. De regionale groei van 17 procent is vergelijkbaar met die in het vorige jaar en groter dan de voorziene groei in West- (15 procent) en Noord-Europa (11 procent).
Perspectief
Zuid-Europese webshoppers kopen dit jaar naar verwachting voor gemiddeld 842 euro online, beduidend minder dan het Europese gemiddelde van 1.376 euro. Er zit nog veel rek in de online koperspopulatie; van de 125 miljoen actieve internetgebruikers in de regio kopen er nu ongeveer 48 miljoen online, ofwel nog geen 40 procent.
Er zijn nog steeds genoeg kansen op het internet. In Nederland lijkt de markt wel steeds meer verzadigd te worden, maar wanneer er dus wordt gekeken naar Zuid-Europese landen dan zijn hier nog genoeg kansen. Het verbaasd me wel dat maar 40% van de mensen online koopt in de Zuid-Europese regio, hier zal naar verwachting de komende jaren nog een flinke verdere groei in zitten.