Wijnvoordeel.nl vestigde begin deze zomer de aandacht op zich met een kortingscode die wel heel veel voordeel opleverde. Jacco Oosterhof, managing director van de wijnwebwinkel, zei gisteren dat het een vooropgezette stunt was. Een op de tien bestellers bestelde inmiddels opnieuw.
Met de kortingscode ALLSAFE, die zich snel via social media verspreidde, konden bezoekers dozen wijn bestellen voor minder dan een euro per fles. Veel wijn was al de helft goedkoper dan anders/elders, kopers hoefden geen verzendkosten te betalen en de code gaf daarbovenop recht op 20 euro kassakorting. Zes flessen van 8 euro per stuk gingen zo samen voor 4 euro over de digitale toonbank van Wijnvoordeel.nl, dat in die periode veel reclame maakte op televisie. ‘Sodeknetter wat voordelig.'
Stunt
Op het Cross Border E-commerce Event bekende Oosterhof gisteren ronduit dat het om een stunt ging. ‘Mede dankzij onze aandeelhouder Baarsma kunnen we dit soort acties opzetten. We investeren daarmee allereerst in naamsbekendheid, het is branding. In de eerste twee maanden na de actie hebben we gezien dat 10 procent van de actiekopers nieuwe klanten zijn geworden.’ Over een jaar moet 25 procent van de voordelige wijndrinkers een nieuwe order hebben geplaatst, aldus Oosterhof tegen Twinkle. Hoeveel mensen in totaal van de actie gebruik hebben gemaakt wilde hij niet kwijt.
Internationale expansie
Oosterhof sprak gisteren in Bunnik over de internationale expansie van Wijnvoordeel.nl, naar verschillende Europese landen. In het laatste nummer van Twinkle (nummer 7) vindt u een interview met de managing director, waarin ook wordt ingegaan op de buitenlandse online verkoopactiviteiten van de nummer 35 van de Twinkle100.
Een duidelijk geval van 'markt kopen'. Je ziet dit steeds meer bij grotere ondernemingen. Waarom dure budgetten besteden aan marketing als je met een actie die onder de marktprijs ligt ook klanten kunt 'kopen'. Uiteindelijk is dat ook gewoon een vorm van marketing.
Enige kanttekening die ik heb is dat de concurrentie (vaak kleinere webwinkels) er wel last van heeft omdat ze nooit tegen die prijzen op kunnen. Maar het middel heiligt de doelen voor de uitvoerende partij.
Mooie actie van Wijnvoordeel. Hetzelfde budget voor deze actie zou met gemak op zijn gegaan in de traditionele geprinte media, waarbij het nog maar de vraag is of men genoeg getriggerd wordt om daadwerkelijk iets te bestellen. Er wordt weer leuk over gediscussieerd, over gepocht op verjaardagen en op deze wijze heeft praktisch elke klant er een prima "feel good" gevoel aan overgehouden. Dit is wat je wilt bereiken als marketing manager