Twinkle | Digital Commerce

Wijnvoordeel breidt uit naar Oost-Europa

2017-05-27
489380
  • [nieuws]
  • 1:39

Wijnvoordeel realiseerde afgelopen jaar een omzet van 50 miljoen euro. Oprichter René Tulner breidde de activiteiten al uit naar verschillende West-Europese landen. Hij ziet mogelijkheden voor verdere internationale expansie in Oost-Europa en het Verre Oosten.

Tulner, die vijftien jaar geleden begon met Wijnvoordeel.nl, vertelde dat onlangs op BNR. Volgens de digitale pionier verklaart de combinatie tussen passie voor wijn enerzijds en een innovatieve e-commerce strategie anderzijds het succes van zijn bedrijf. Bij Wijnvoordeel staan 26 mensen op de loonlijst.

20 procent groei
Wijnvoordeel bezet de 35e stek in de Twinkle100 en het behaalde afgelopen jaar een omzet van 50 miljoen euro. De inkomsten groeiden volgens Tulner met 20 procent in 2013, een jaar waarin de Nederlandse wijnmarkt 6 procent inleverde. Behalve uit ons land komt de omzet van Wijnvoordeel ook uit Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland, waar het bedrijf met dedicated websites actief is. Online verkoopinitiatieven in Frankrijk en Denemarken werden echter gestaakt, vooral door de logistieke hindernissen die erbij kwamen kijken volgens Tulner.

Oost-Europa
Binnenkort wil Tulner in Oost-Europa actief worden met online wijnverkoop. ‘We zijn in gesprek in Tsjechië, we zijn in gesprek in Polen en we doen ook al daadwerkelijk wat testen’, zei hij op BNR. Volgens de ondernemer nemen de wijnverkopen in Polen met 15 procent toe. ‘Dus het is nu het moment om daarheen te gaan.’ Net als in ons land denkt Tulner te kunnen profiteren van een first mover advantage: ‘Die voorsprong wil ik ook graag in Oost-Europa gaan pakken.’ 

Verre Oosten
Waar Wijnvoordeel in Oost-Europa al bezig is met experimenteren, is het zich volgens Tulner aan het oriënteren op markten in het Verre Oosten: 'We kijken naar wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn in China, India en Japan. De toekomst lacht ons nog steeds tegemoet. Ik heb een prachtige baan.'

Koffievoordeel
Wijnvoordeel, deze dagen veelvuldig op televisie met reclamespots, breidt niet alleen territoriaal uit; een paar jaar geleden opende het bedrijf met Koffievoordeel een webwinkel in koffie.