Twinkle | Digital Commerce

Voor het eerst minder aangiftes internetoplichting

2017-11-11
400251
  • 1:30

In de eerste acht maanden van dit jaar is ruim 28.000 keer aangifte gedaan van internetoplichting. Digitale criminaliteit lijkt op zijn retour; het gemiddeld aantal aangiftes per maand daalt, terwijl het aantal online aankopen en de aangiftebereidheid toenemen.

Dat rapporteert het Landelijk Meldpunt Internetoplichtig (LMIO) van de politie vanochtend. Projectleider Harry Jongkind verwacht dat het aantal aangiftes van vorig jaar (48.000) niet zal worden gehaald dit jaar, zegt hij in het AD. Daarvoor zouden er van september tot en met december maandelijks nog 5.000 aangiftes bij moeten komen, terwijl het gemiddelde inmiddels op ‘slechts’ 3.500 meldingen per maand ligt.

Frauduleuze webshops
Het totale aantal meldingen over internetoplichting neemt dus af, maar het aantal aangiftes over malafide webshops (een vorm van internetoplichting) is niet kleiner dan vorig jaar; bij de nationale politie kwamen tot vorige maand zo’n vijfduizend aangiftes binnen over in totaal 124 malafide webwinkels. Iedere maand worden er vijftien tot twintig uit de lucht gehaald. Het gaat in veel gevallen om goed lijkende kopieën van bestaande webwinkels.

Convenant
Om internetoplichting verder de kop in te drukken, hebben de banken, de politie en het Openbaar Ministerie een convenant gesloten. ABN Amro, ING, Rabobank en SNS gaan rekeningen van dubieuze verkopers sneller blokkeren, op basis van automatische meldingen van het LMIO.

Uit de aankondiging van vanochtend: 'Indien bij het LMIO meerdere aangiftes zijn gedaan waarin hetzelfde bankrekeningnummer wordt genoemd, stuurt het LMIO een bericht aan de betreffende bank. Hierin wordt mede namens de Officier van Justitie melding gemaakt van een sterk vermoeden van schuld van de gebruiker van de rekening. Op basis hiervan neemt de bank maatregelen. Deze kunnen bestaan uit het aanspreken van de cliënt, het blokkeren van diens rekening en het beëindigen van de bankrelatie.'