Twinkle | Digital Commerce

Fraudehelpdesk: steeds meer oplichting bij webshoppen

2017-05-27
180101
  • 1:14

Bij de Fraudehelpdesk meldden zich afgelopen jaar bijna duizend gedupeerden van oplichting in webshops of via Marktplaats. Dat is bijna twee keer zoveel als in 2014 en ruim vier keer zoveel als in 2013.


Het voorlichtingsbureau telde afgelopen jaar in totaal 3.625 meldingen van slachtoffers van internetoplichting, tegenover 1.887 het jaar ervoor. Ze gingen onder andere over phising mails, spookfacturen en zogenoemde voorschotfraude. In deze laatste categorie, waar dating-, erfenis- en loterijfraude onder worden geschaard, gaan de grootste bedragen om.

Wel betaling, geen levering
‘De grootste groep ging de mist in met webwinkelfraude en met aankopen op Marktplaats’, meldt de Fraudehelpdesk, onderdeel van de Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin). ‘Wel betalen, maar niets geleverd krijgen.’ Navraag leert dat het gaat om 977 gedupeerden, zowel onder consumenten als ondernemers. Het aantal meldingen kwam in 2014 uit op 520, in 2013 op 227. Het is in twee jaar tijd dus ruim verviervoudigd.

Campagne
De bekendheid van de vijfjarige Fraudehelpdesk is ook gegroeid, maar niet zo hard als het aantal gemelde gevallen: ‘Fraude met webwinkels en Marktplaats neemt duidelijk toe’, zegt woordvoerder André Vermeulen tegen Twinkle. ‘We zijn momenteel bezig een campagne op te tuigen om dit specifiek onder de aandacht te brengen.’

Van de Nederlanders die met internetoplichting te maken krijgen, meldt 10 tot 13 procent dit bij de Fraudehelpdesk. Dit blijkt uit onderzoek dat het voorlichtingsbureau heeft laten uitvoeren.