Twinkle | Digital Commerce

Sanoma maakt e-commerce platform van Vtwonen.nl

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:38

Sanoma zet een nieuwe stap in zijn digitale strategie met de lancering van Vtwonen.nl als e-commerce platform. Op de site van het vijftigjarige woonmerk zijn twintigduizend producten van meer dan 150 merken te koop. ‘We schuiven op in de salesfunnel’, zegt uitgever Ard Siekerman.

Sanoma laat Twinkle weten dat het bedrijf versneld eigenaar is geworden van SB Commerce. Een kleine twee jaar geleden nam het uitgeefconcern een belang in dat e-commerce bedrijf, uitbater van een waaier aan webshops.

Voor-thuis.nl
Sanoma's intentie was al om SB Commerce helemaal over te nemen. Daarvan is het dus eerder gekomen dan intern werd verwacht. Voor-thuis.nl, het vlaggenschip van de overnameprooi, wordt volledig geïntegreerd in Vtwonen.nl. De openstelling van het online woonwarenhuis valt ongeveer samen met de start van het tv-programma vtwonen, aanstaande zondag op SBS6.

Shoppable experience
‘Voor de consument is vtwonen een vertrouwde, toegankelijke en herkenbare autoriteit op woongebied die nu samen met haar partners een shoppable experience biedt op alle devices’, verklaart Sanoma vanochtend. Behalve artikelen van huismerk Vtwonen zijn op de site meubels, accessoires en verlichting van woonmerken als Zuiver, Brabantia, iittala, House Doctor en Le Creuset te koop.

Verschuiving
Volgens Ard Siekerman, uitgever home deco, schuift Sanoma op in de salesfunnel: ‘Van inspireren en informeren tot daadwerkelijke aankoop’. Met nadruk wijst hij op de samenwerking met ‘zakelijke partners’ als woonmerken en retailers.

Sanoma communiceerde eerder de ambitie om fysieke woonwinkels te gaan begeleiden in de stap naar e-commerce, maar die plannen zijn in de ijskast gezet. 'Op dit moment zijn we daar niet mee bezig', aldus Siekerman tegen Twinkle.

Intermediair
Adjunct uitgever home deco Martijn van der Neut zei drie jaar geleden nog dat Sanoma allereerst een intermediair moest zijn op de woonmarkt, tussen publiek (content) en verkopende partijen (commerce). Met het aandeel in SB Commerce ging Sanoma meer direct verdienen aan webverkoop, nu exploiteert het uitgeefbedrijf zelf eeen grote woonwebwinkel.