Twinkle | Digital Commerce

Jumbo wil ook boodschappen gaan bezorgen

2017-11-11
180101

Jumbo Supermarkten start binnenkort met online verkoop. Daarbij leunt het bedrijf primair op afhaalpunten in winkels. Onder de naam 'solo pick-up' komen er daarnaast losse afhaalpunten. Op termijn wil Jumbo de boodschappen echter ook gaan bezorgen.

Dat zei Jan Heuving vanmiddag op de Foodretaildag, georganiseerd door en ten burele van adviesbureau Deloitte in Utrecht.

Heuving is directeur vastgoed en ondernemerszaken van het snelgroeiende Jumbo, dat eind volgend jaar zeshonderd winkels in zijn bestand hoopt te hebben. Dan moet 2 tot 3 procent van de Jumbo-omzet uit e-commerce komen, ofwel al gauw 100 miljoen euro op jaarbasis; Heuving gaf eindelijk wat meer inzicht in de online ambities en de omnichannel-strategie van de keten. Hij sprak over een start met e-commerce in het laatste kwartaal van dit jaar, ‘waarschijnlijk’.

E-fulfilment
Winkels spelen een sleutelrol in de online plannen van Jumbo. Volgens Heuving zullen ze in beginsel allemaal dienst gaan doen als pick-up point voor online bestelde boodschappen. De orders worden verzameld in Jumbo’s E-Fulfilment Center in Den Bosch. Naarmate meer winkels worden aangesloten op het afhaalnetwerk, zullen er nieuwe EFC’s op andere plekken in het land bijkomen. Vanuit de EFC’s worden ook de stand alone afhaalpunten beleverd. ‘Die zullen echter zeer beperkt in aantal zijn’, maakte Heuving de toekomstige verhouding met de dominante in-store pick-up points duidelijk.

Home delivery
Op welke plekken de losse afhaalpunten verschijnen, wilde Heuving niet concretiseren. Hij bevestigde mediaberichten dat momenteel zo’n punt wordt opgetrokken in Tilburg en gaf aan dat de onbemande punten passen in het logistieke plaatje van Jumbo, net als bezorgen. Heuving daarover na zijn presentatie tegen Twinkle: ‘Ik denk dat er nog wel twee jaar overheen gaan eer we home delivery gaan aanbieden, maar het is zeker onderdeel van onze strategie. Hoe we bezorgen logistiek mogelijk gaan maken is vooralsnog onduidelijk.’

Ook online: 7 Zekerheden en lokale prijzen
Jumbo’s '7 Zekerheden' staan ook digitaal centraal bij Jumbo, dat volgens Heuving veel inspiratie en lokalisatie zal bieden online. Prijzen in de bestelapplicatie(s) – over een website had Heuving het niet – zijn gelijk aan prijzen in winkels in de buurt en kunnen daarmee dus per regio verschillen.

‘Geen keus’
‘Jumbo ziet heel veel kansen in digitalisering’, benadrukte Heuving vanmiddag: ‘We denken: “Er is geen keus”, de consument heeft die online behoefte. De kosten van internetbestellingen zijn hoger, maar niet doen is gewoon geen optie. Daarnaast zijn we er van overtuigd dat e-commerce de positie van Jumbo versterkt, zoals onze Foodmarkts dat ook zullen doen. Na de opening van de eerste Foodmarkt in Breda (de tweede opent binnenkort in Amsterdam, red.) hebben we gemerkt dat andere winkels in de buurt daar geen hinder van hebben, integendeel. Straks hebben we wijkwinkels, regiowinkels én e-commerce, een integraal aanbod.’

Nieuw conditiestelsel
Heuving zei vanmiddag tenslotte onomwonden dat ‘e-commerce leidt tot een procentueel lagere marge’. Dat raakt de keten: ‘Je gaat naar een nieuw model toe, een nieuw kostenprofiel en een nieuw conditiestelsel. Daarover zijn we in gesprek met partijen. Voor ons is in ieder geval duidelijk dat de consument dit wil.'

Lees ook: