Twinkle | Digital Commerce

Apple geeft m-commerce een boost met betaaldienst

2017-10-05
180101

Apple stapt in mobiele near field communication (nfc)-betalingen met Apple Pay. De functie wordt gecombineerd met Apple’s Touch ID, waarmee de consument met alleen zijn vingerafdruk op de smartphone kan betalen. ‘Een game changer’, aldus experts.

Apple maakte de nieuwe functionaliteiten gisteren bekend tijdens de presentatie van de iPhone 6 en Apple Watch. Voor retailers was voornamelijk het stuk over mobiele betalingen van belang. Apple maakt het mogelijk om producten binnenkort in 220 duizend Amerikaanse winkellocaties met de smartphone bij nfc-terminals af te rekenen. Dit verloopt via Apple Pay, een betaaldienst die is ingebouwd in elke iPhone 6 en is gekoppeld aan de creditcardgegevens in gebruikers’ Apple Passbook. De opdracht voor betaling wordt gedaan aan de hand van de consument’s vingerafdruk in de Touch ID-button op de telefoon.

One touch betalen
Om mobiele aankopen een boost te geven heeft Apple daarnaast een Touch ID API voor retailers beschikbaar gemaakt waarmee zij biometrisch betalen in hun apps kunnen meebakken. Vorig jaar was deze functie enkel nog te gebruiken om betaalde producten als apps uit de App Store en muziek uit iTunes snel te downloaden. Target, Groupon, Uber en OpenTable komen met nieuwe apps waarin one-touch betalen mogelijk is.

Manier van winkelen verandert
‘De iPhone 6 zal de manier waarop consumenten winkelen gaan veranderen’, zegt Andrew Van Noy, ceo van Warp 9 Inc. volgens Internet Retailer. ‘Nfc in een iPhone is echt een game changer. Apple heeft meer dan 500 miljoen iTunes-accounthouders die hun creditcardgegevens hebben opgeslagen. Het zal een tijdje duren voordat consumenten Apple Pay veelvuldig zullen gebruiken, maar nu Apple de poort heeft geopend, zal de ontwikkeling van mobile commerce versnellen.’