Twinkle | Digital Commerce

Wat betekent de Touch ID van Apple voor m-commerce?

2017-10-05
180101

Apple kondigde gisteren de lancering van de nieuwe iPhone 5S aan, die is uitgerust met een nieuwe functie: een vingerafdrukscanner (Touch ID). Deze scanner zorgt ervoor dat gebruikers van de telefoon niet meer handmatig in hoeven te loggen om bijvoorbeeld een app aan te schaffen. Wat kan deze functie voor m-commerce als geheel betekenen?

Touch ID moet het voor iPhone-gebruikers gemakkelijker maken om hun telefoon te ‘openen’ en, nog belangrijker, betaalde producten als apps uit de App Store en muziek uit iTunes snel te downloaden. Met de vingerafdruk kunnen deze producten via de eigen account direct betaald worden op de telefoon. Apple maakte gisteren tijdens de presentatie van de nieuwe telefoon al bekend de technologie achter de vingerafdrukscanner later ook beschikbaar te willen maken voor betalingen binnen apps, zoals in die van andere retailers.

EBay en PayPal
Internetretailer.com vroeg een aantal experts naar wat de nieuwe functie voor m-commerce wereldwijd zou kunnen betekenen. Brian Klais, oprichter en president van het Amerikaanse mobile marketing consultancybureau Pure Oxygen Labs, zegt dat de vingerafdruktechnologie mobiele betalingen kan stimuleren als Apple de functie ook daadwerkelijk beschikbaar gaat stellen voor retailers of betaalbedrijven als eBay en PayPal. EBay kan de functie, net als andere retailers, dan gebruiken voor de producten binnen zijn app.

Veilig betalen
Daarbij moet wel rekening gehouden worden met hoe veilig het betalen met een vingerafdruk wordt gevonden door de consument. Rick Oglesby, senior analist en consultant bij het financiële researchbureau Aite Group zegt dat Apple met de vingerafdrukken één van de veiligste systemen in handen heeft. ‘Je betaalt immers biometrisch. Dat is een veel veiligere manier van mobiel betalen dan wij ons ooit hadden kunnen indenken.’

Acceptatie door de consument
Veilig mobiel betalen is volgens David Eads, CEO van mobile consultingbureau Mobile Strategy Partners, echter wel altijd een issue geweest binnen m-commerce. ‘Als je consumenten vraagt naar waarom zij niet mobiel bankieren, dan is de veiligheid altijd een van de hoofdredenen om niet mobiel te betalen.’

Consumenten moeten dus de nieuwe betaalmethode eerst gaan accepteren als een veilige dienst. ‘Een vingerafdrukscanner kan in theorie straks als veiliger worden gezien dan betalen via de pin-automaat of met de handtekening’, zegt Oglesby. ‘Als de technologie op een goede manier wordt gebruikt en ook wordt geaccepteerd door consumenten, dan kan de vingerafdrukscanner ook worden gebruikt voor mobiele apps waarbinnen gekocht en/of betaald kan worden.’