Twinkle | Digital Commerce

PostNL: pakketvolume 8 procent hoger

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:22

PostNL heeft een goed kwartaal achter de rug, waarin de omzet met 3 procent groeide, tot boven het miljard euro. Het volume aan geadresseerde post nam met 11,2 procent af, dat aan pakketten groeide met 8,2 procent.


PostNL rapporteert (pdf) vanochtend een kwartaalomzet van 1.016 miljoen euro, tegenover 991 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Reorganisatieplannen
De afname van het brievenbuspostvolume werd op zichzelf deels gecompenseerd door de hogere tarieven die PostNL ervoor rekent. Door een ‘vlotte uitvoering van de reorganisatieplannen’ zijn volgens topvrouw Herna Verhagen bovendien ‘vroegtijdige kostenbesparingen’ gerealiseerd bij het postbedrijf. PostNL rapporteert vandaag een netto kwartaalwinst van 44 miljoen euro, versus 3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Pakketvolume
Volgens verhagen ligt de groei van het pakketvolume in lijn met de verwachtingen, ‘gebaseerd op volumegroei door de groeiende e-commerce markt en een gematigde groei in de zakelijke markt. We focussen op innovatie om onze positie van marktleider te kunnen consolideren.’

Nieuwe diensten voor webwinkeliers
PostNL breidde zijn pakketdiensten voor webwinkeliers de afgelopen tijd al uit met onder meer maandaglevering, avondlevering en de optie om pakketten extra vroeg op te halen op het postkantoor. Begin volgend jaar moet daar zondaglevering bijkomen, een service die binnenkort wordt getest met Coolblue en de Bas Group.

Ophaalpakket
Met ‘Ophaalpakket’, een werknaam, introduceert PostNL volgende maand een nieuwe dienst voor particulieren verzenders en kleine webwinkeliers. Zij kunnen straks pakjes van het ene pakketpunt naar het andere sturen. De service is een euro goedkoper dan verzending naar een huisadres. De tarieven daarvoor zijn sinds afgelopen vrijdag verhoogd.