Twinkle | Digital Commerce

Groupon komt met profielpagina’s voor merchants

2017-11-09
180101

Groupon gaat vaste plekken creëren voor verkopers op zijn platform. Merchants krijgen een eigen profiel op de site, waarop ze bijvoorbeeld locatiegegevens en tips kunnen delen. Zo zijn ze ook te vinden als er geen aanbieding loopt bij Groupon, dat zijn aanbod wil uitbreiden.

De introductie van profielpagina’s voor merchants past in een koerswijziging van de koopjessite. Van push naar pull, is de beweging die Groupon in marketingtermen maakt; het bedrijf wil gebruikers verleiden uit zichzelf bezoeken aan de site te brengen, omdat ze weten dat hun favoriete merken en retailers er (al dan niet met aanbiedingen) te vinden zijn. Daarmee wordt het bedrijf minder afhankelijk van e-mails, nu nog goed voor ongeveer 90 procent van al het verkeer volgens vaktitel MarketingWeek.

Nieuwe site met zoekfunctie
Groupon gaat zijn grootste zakelijke klanten helpen bij met het maken van content voor hun profiel. Zo werden in Europa al deals gesloten met Starbucks, O2 en Harry Potter. Kleinere adverteerders kunnen straks ook in ons land een self-serve platform gebruiken om een eigen pagina aan te maken. Met de aanstaande herlancering van Groupon.nl, die vooruit loopt op de introductie van profielen, doen een zoekfunctie en geavanceerde filternavigatie hun intrede op de site. Onlangs ververste Groupon al zijn mobiele applicatie (Android, iOS).

Van dagdeals naar marktplaats
Al met al transformeert Groupon van dagdealaanbieder tot een online marktplaats, stelt MarketingWeek vast. Aan de Britse vaktitel vertelt Tamer Tamar, vice president in de EMEA-regio, dat Groupon de plaats moet worden waar mensen het eerst aan denken als ze een product nodig hebben. Ze moeten zelf naar de site komen, in plaats van te wachten tot er eens een interessante aanbieding in hun mailbox belandt. In Groot-Brittannië wordt die gedachte kracht bijgezet met de nieuwe leus ‘Check Groupon First’. Tamar geeft aan dat Groupon zijn ‘goudmijn’ aan data wil gaan inzetten voor vergaande personalisatie en hij spreekt de ambitie uit om een toonaangevende e-commerce speler te worden à la Amazon en eBay.

Meer omzet en verlies
Groupon noteerde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van ruim 750 miljoen dollar, 23 procent meer dan vorig jaar. De inkomstengroei in de EMEA-regio lag zelfs op 42 procent. Groupon draaide echter wel een groter verlies (overall), van 23 miljoen dollar.