Twinkle | Digital Commerce

Online woonwinkel Wayfair naar de beurs

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

Online woonwinkel Wayfair maakt binnenkort zijn entree op de Amerikaanse beursvloer. Daarmee is het bedrijf één van de grote e-commerce namen die in korte tijd een beursgang gaat maken in de VS. Het bedrijf wil 350 miljoen dollar ophalen.

Wayfair zag zijn omzet in de zes maanden tot 30 juni met ongeveer 50 procent stijgen naar 574.1 miljoen dollar (429 miljoen euro), meldt Bloomberg. In de eerste helft van 2013 stond de teller nog op 383.2 miljoen dollar. Het nettoverlies van het bedrijf kwam in de gemeten periode uit op 63.2 miljoen dollar, begin 2013 was dit nog 24.3 miljoen dollar.

Nichewebshops
De online woonwinkel werd in 2002 opgericht als een serie van nichewebshops met adressen als Allbarstools.com en Bedroomfurniture.com. In 2011 werden de shops samengevoegd in Wayfair.com. Het bedrijf had vorig jaar 2,1 miljoen actieve klanten, vooral vrouwen tussen de 35 en 65 jaar. 28 procent van de omzet in het eerste halfjaar van 2014 kwam uit mobiele aankopen.

Alibaba’s beursgang
Wayfair staat in de schaduw van e-commerce reus Alibaba die volgens bronnen van Bloomberg op 3 september zijn entree maakt op de beurs. Dit kan wel eens de grootste beursgang in de Amerikaanse geschiedenis worden, voorspellen analisten. Het bedrijf werd in mei op zo’n 168 miljard dollar geschat. Ook ging in november 2013 de Amerikaanse online retailer Zulily naar de beursvloer.