Twinkle | Digital Commerce

‘Zet af en toe even je verkoopbril af’

2022-12-02
1000562
  • [branded content]
  • 5:27
Aangeboden door: bol.com

Met de feestdagen voor de deur, is het zaak voor verkooppartners van bol.com om nóg beter op te vallen met hun producten. Robbert Jongstra, Accountmanager Klein/Groot huishoudelijk, geeft enkele nuttige tips voor een optimale zichtbaarheid.

Gezien het toenemende aantal merken en verkooppartners bij bol.com, is zichtbaarheid een absolute vereiste. Robbert Jongstra, Accountmanager Klein/Groot huishoudelijk helpt partijen zich te onderscheiden in het groeiende aanbod. ‘Dat begint altijd met de basis: heb je een goed en relevant assortiment? En staan je producten goed en duidelijk omschreven?’

Beste propositie

Verkooppartners kunnen volgens Jongstra twee wegen bewandelen: met een uniek assortiment een eigen merk gaan opbouwen, of meestrijden met andere aanbieders van populaire artikelen. Voor wie tot de laatste categorie behoort, is het essentieel om in het koopblok te staan. Dat werkt zo: wanneer meerdere partners hetzelfde artikel aanbieden via bol.com, wordt één ervan geselecteerd voor het koopblok. Dat is de partner die op dat moment het beste aanbod heeft op het gebied van prijs, levertijd en service. ‘Dus het is van belang dat jij de beste propositie hebt voor de klant. Dat koopblok moet je echt verdienen.’ Maar de voordelen zijn dan ook groot, vervolgt Jongstra. ‘Heb jij als verkooppartner het koopblok, dan is de kans flink groter dat een shopper jouw artikel toevoegt aan de winkelwagen. Het hebben van het koopblok is bovendien een voorwaarde om te Adverteren via bol.com. Het artikel waarvoor je adverteert moet namelijk ook in het koopblok staan.’

Doorslaggevende zoekresultaten

Zichtbaarheid heeft veel met sterke content te maken. Welke zoekwoorden gebruik je daadwerkelijk bij je product? En is de titel boven het product sterk? Daarin ondersteunen Jongstra en zijn team de verkooppartners met data. ‘In hun verkoopaccount geven wij bijvoorbeeld de zoekresultaten die bij ons op het platform worden ingevuld door klanten. Wij geven daar de meest gezochte woorden, zodat zij die allemaal in een titel kunnen gaan verwerken. En daardoor word je dus beter gevonden.’ Verkooppartners kunnen dit nog meer boosten door de advertentietool sponsored products te gebruiken, legt Jongstra uit. ‘Je gaat dan feitelijk met je product Adverteren via bol.com. Je kunt zo meedingen naar de eerste en tweede plek op de desbetreffende zoekpagina waar klanten op dat moment op zoeken.’ Dat is doorslaggevend, want volgens cijfers van bol.com, is maar liefst 77 procent van alle clicks op een gemiddelde categorie afkomstig van de éérste pagina met zoekresultaten.

Kansen om te leren

De meeste verkooppartners weten volgens Jongstra wel dat ze hun producten in de aanloop naar speciale dagen tijdig online moeten zetten. ‘Iets voor Black Friday, moet je niet op 24 november nog online gaan zetten, dat doe je beter ruim twee maanden van tevoren. Je moet traffic genereren naar je producten, zorgen dat ze online vindbaar zijn, zodat klanten eventueel al kunnen inkopen. Maak in die vroege periode al gebruik van sponsored products. Zo trek je klanten vroegtijdig naar je product zodat er traffic op komt en je nog beter vindbaar wordt tijdens die feestdagen. Als het goed is, heb je tegen die tijd al heel veel traffic gegenereerd dankzij sponsored products.’ Zowel grotere als kleinere verkooppartners snappen steeds beter hoe dat spel werkt. Er zijn dan ook tal van leermogelijkheden, vertelt Jongstra. Hij ziet partijen die van elkaar leren, Facebookgroepen, praatsessies. Vanuit bol.com worden regelmatig webinars en e-learnings georganiseerd om de partners te helpen. ‘We proberen al onze partners van tevoren heel goed te informeren wat er bijvoorbeeld de komende feestdagen daadwerkelijk aankomt. We delen wekelijks weetjes met hen via een nieuwsbrief. Zo bereiden we onze partners echt voor op de piekperiode!’

Profileren door te adverteren

Met Adverteren via bol.com kunnen verkooppartners hun producten zichtbaarder maken met bijvoorbeeld display advertising en social advertising. Met display onsite kun je bijvoorbeeld doelgroepen bereiken terwijl ze winkelen op bol.com. Deze doelgroepen zien dan een native banner in bol.com-stijl op het bol.com platform. Wie klikt op de banners worden doorgeleid naar de gewenste landings- of productpagina. Met social advertising op Facebook en Instagram breng je kwalitatief verkeer naar bol.com en zorg je voor grotere zichtbaarheid en meer views op je landingspagina. Jongstra ziet dat partijen best wat geld over hebben voor deze vormen van Adverteren via bol.com, bijvoorbeeld wanneer zij hun eigen merk opzetten. ‘Zij vinden het van belang om goed vertegenwoordigd te zijn bij bol.com en willen hun merk graag zichtbaarder maken. Verkopen zij bijvoorbeeld vanuit hun merk een eigen keukenmachine, dan willen ze die profileren ten opzichte van concurrenten. Dus dan gaan zij ook display advertising en social advertising inzetten. Verkooppartners weten dat het loont om daarmee meer zichtbaarheid te creëren.’

Mee in de marketing

Naast Adverteren via bol.com kunnen verkooppartners ook promoties inzetten. Het gros van de partners hoeft Jongstra daarom niet te overtuigen om mee te doen. ‘Meestal staan ze echt te springen. Ze weten hoe belangrijk het is, zeker in Q4. En zij weten ook dat wanneer ze meedoen, wij vanuit bol.com er best veel tijd, geld en aandacht aan besteden richting de buitenwereld. En dat doen we natuurlijk niet alleen tijdens de feestdagen. Er zijn tenslotte partijen met assortimenten voor heel andere periodes van het jaar, zoals Back to School. Partners kunnen meedoen aan diverse themacampagnes, of aan de bol 3-daagse waarin we duizenden deals voor lage prijzen hebben.’ Sinds vorig jaar kunnen verkooppartners ook zelf servicepromoties inregelen, buiten vaste actiedata als Black Friday en Kerst. ‘Bepaalde populaire artikelen passen perfect bij deze thema's, maar soms heeft een partij een artikel dat daar niet in past. Ze kunnen dan buiten die specifieke actieperiodes zelf de promotie regelen en dan komt er ook een kortingslabel bij.’ Hij voegt er wel aan toe: ‘Als je meedoet in een bol.com-promotie, dan ga je ook echt mee in onze marketingcampagne. Die exposure heb je niet wanneer je het zelf doet.’

Grootste groeipotentie

Zijn partners adviseert Jongstra altijd om helder en duidelijk te communiceren richting hun klanten. Ook raadt hij aan om onderzoek te doen. ‘Je hebt zelf superveel kennis over je producten maar zet af en toe even je verkoopbril af. Kijk eens hoe je klanten je artikelen gevonden hebben. Wat willen zij zien op jouw bol.com-pagina? Hoe goed zijn je foto's? Als je daar tijd en geld aan besteedt, dan komen de eerste successen echt vanzelf.’

Met behulp van de vele beschikbare data, kunnen Jongstra en zijn team de verkooppartners steeds beter begeleiden. Ze identificeren nieuwe verkoopmogelijkheden door te kijken naar artikelen waar klanten bij bol.com naar zoeken. Zo zijn er producten waar consumenten naar zoeken maar die nog geen sterke propositie hebben, bijvoorbeeld omdat hun prijs en/of levertijd niet scherp is. ‘Die producten noemen we grey spots. Daarnaast zijn er white spots: producten die nog niet op bol.com staan, maar waar mensen - binnen of buiten bol.com - wel naar zoeken. Dáár zit de grootste groeipotentie, dáár liggen je kansen.’ Met behulp van de tips van Robbert Jongstra valt dus nog heel veel te winnen. Op de speciale Feestdagenpagina leer ook jíj stevig doorpakken en feestelijk uitpakken tijdens die cruciale verkoopperiode.

Dit artikel behoort tot een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In het vervolg van deze reeks lees je hoe andere verkooppartners ook hun zichtbaarheid op bol.com hebben vergroot. Meer informatie vind je hier!