Twinkle | Digital Commerce

Winkelleegstand blijft oplopen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Nederland kent een ‘overaanbod van winkels in de detailhandel’, concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het aantal ongebruikte vierkante meters winkelvloeroppervlak nam afgelopen jaar opnieuw toe, zowel absoluut als relatief.
 
Op 1 april dit jaar bedroeg de winkelleegstand 8,7 procent, waar het aandeel vorig jaar rond de 8 procent lag en tot 2010 onder de 6 procent bleef. In absolute zin groeide het aantal ongebruikte meters nog harder, omdat er de afgelopen tien jaar steeds extra winkelruimte is bijgekomen:

Minder winkelpanden
In zijn rapportage merkt het PBL op dat het aandeel van de structurele leegstand (drie jaar of meer) is toegenomen. Inmiddels kan ruim een derde van de winkelleegstand als structureel worden aangemerkt. Als gezegd is het totale aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak ook het afgelopen jaar nog gestegen. Toch neemt het PBL een kentering waar: ‘Als wordt gekeken naar het aantal panden (dus los van de omvang) dan is het zelfs zo dat er inmiddels meer winkels worden onttrokken dan toegevoegd.’
 
Invloed internet
Het PBL benoemt dat de opmars van internetverkopen een rol speelt bij de toenemende winkelleegstand, maar tekent aan: ‘Het is nog onvoldoende duidelijk wat online verkoop en andere ontwikkelingen in de detailhandel betekenen voor de omvang van winkels en daarmee de vraag naar winkelruimte.’

Lees ook: