Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper: De Praxis-site is nogal doorsnee

2017-11-09
180101

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Dit keer beoordeelde hij de webshop van Praxis.

Door: Jurgen Nijhuis

-------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)
Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
-------------------------------------------------

Algemene eerste indruk
De Praxis-homepage heeft de opzet en uitstraling van een traditionele webwinkel. Weinig opzienbarend, maar de indeling is wel functioneel en vertrouwd. De vormgeving is ook geen hoogvlieger, maar kan er wel mee door. Mij stoort de matige kwaliteit van de productafbeeldingen.

Aanbieder
Contact en bereikbaarheid +/-
Het vestigings- & bezoekadres van Praxis is te vinden op de contactpagina. Er wordt daarbij geen centraal telefoonnummer vermeld. Dat is er echter wel, want het wordt genoemd in de FAQ. Deze info hoort toch juist op de contactpagina thuis. De telefonische bereikbaarheid is redelijk: van maandag t/m vrijdag tussen 8 en 19 uur. Gezien Praxis-vestigingen ook op zaterdag en vaak op zondag opend zijn, zou het niet gek zijn de bereikbaarheid uit te breiden met de weekenddagen. Mailcontact verloopt via een contactformulier. Praxis vraagt daarbij onnodig veel informatie van degene die contact zoekt. Dat wekt ergernis. Op de vraag die ik via het formulier stelde kreeg ik de volgende dag een bericht terug, waarin de vraag naar tevredenheid werd beantwoord en ook een toelichting werd gegeven. Netjes.

Algemene voorwaarden en privacyreglement
De algemene voorwaarden van Praxis zijn die van Thuiswinkel.org, en worden aangevuld met de Algemene Verkoopvoorwaarden van de Doe-Het-Zelf-Branche. Daarnaast zijn er aparte voorwaarden voor rolgordijnen en piepschuimsoft hyphenletters. Tevens zijn er nog Garantievoorwaarden, die gelden voor alle huismerken van Maxeda, het moederbedrijf van Praxis. Al met al een bonte verzameling voorwaarden.

Social media ++
Praxis is actief op Twitter, Facebook en Youtube. De Twitter- en Facebook-accounts zijn professioneel vormgegeven en worden voornamelijk gebruikt voor marketingdoeleinden.

Website
Vormgeving +/-
Praxis.nl is relatief summier vormgegeven: een witte achtergrond met grijs, rood en geel als steunkleuren, aangevuld met productfoto's, banners en sub-headers. Eigenlijk is dit prima. Het enige echte minpunt vind ik de middelgrijze kleur van de broodtekst. De leesbaarheid hiervan is een stuk minder dan donkergrijs of zwart. De (meestal vrijstaande) productfoto's op de categoriepagina's zijn van goede kwaliteit. Het draait tenslotte om de producten, dus die moet je goed voor het voetlicht brengen. Je kunt de afbeeldingen iets vergroten; als je inzoomt krijg je de oorspronkelijke foto's van 424 pixels te zien in een lightboxje. Dat is wel aan de magere kant, gezien de hoge resoluties van moderne beeldschermen. Waar de categoriepagina's lekker strak zijn en rust uitstralen, zijn de productpagina's een stuk rommeliger. Het zou overzichtelijker zijn als de info onder enkele tabjes zou staan.

Navigatie en structuur ++
Hoewel de Praxis-site geen echte webwinkel is (je kunt niet echt bestellen, alleen online reserveren en klaar laten zetten in een vestiging), is de functionele opzet wel gelijk aan die van een webshop. De catalogusindeling is logisch. Het menu is een megamenu, dus de relatief grote dropdowns bevatten subcategorieën onder en naast elkaar, aangevuld met afbeeldingen en aanbiedingen. Ook bevatten ze indelingen naar merk en ‘inspiratie’. Dat werkt in de praktijk prima.

Selecteren, sorteren en zoeken +/-
De filter- en sorteeropties voor merk en prijs zijn beschikbaar aan de linkerkant van de productoverzichten. Hierbij kun je meerdere merken selecteren en deselecteren, dus de keuzes vullen elkaar aan. Dat is duidelijk en handig. Bij de prijsranges lijkt het ook alsof je meerdere keuzes kunt maken, maar dat blijkt te gaan om een zichzelf verfijnend filter. Na een keuze verschijnen nieuwe opties binnen de gekozen range, zodat je steeds verder kunt verfijnen. De gemaakte keuzes kun je niet deselecteren. Je kunt ook niet meerdere, aansluitende ranges kiezen. Deze opzet van het prijsfilter is verwarrend en niet gebruiksvriendelijk. De getoonde producten zijn te sorteren op naam, prijs en populariteit. Je kunt niet instellen hoeveel producten je wilt zien per pagina (maximaal negen per pagina) dus soms moet je veel bladeren. Het zoekveld in de header reageert op de invoer door (maximaal) vijf categorieën, vijf producten, vijf merken en vijf bouwmarkten te tonen die voldoen aan de invoer. Best handig, maar ook beperkend. Doordat er steeds maximaal vijf items getoond worden mis je dus de rest.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid +/-
Deze site loopt niet voorop met technische snufjes, maar in technisch-functioneel opzicht werkt alles goed. Wel werden sommige productpagina's niet gevonden. Daarnaast doen de beschreven gebreken aan de filter- en zoekopties afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid. Maar dat is te wijten aan de manier waarop ze geprogrammeerd zijn en niet aan gebrekkige techniek op zichzelf. In grote lijnen is praxis.nl redelijk gebruiksvriendelijk.

Teksten en informatievoorziening ++
In de productbeschrijvingen kwam ik weliswaar enkele d/t- en slordigheidsfoutjes tegen, maar de kwaliteit ervan was over het algemeen goed. De teksten van de service- en informatiesoft hyphenpagina's zijn foutloos en goed geschreven.

E-commerce nvt
Aangezien het hier geen echte webwinkel betreft kon ik geen testbestelling verrichten. Jammer dat Praxis die mogelijkheid niet biedt. Er zijn inmiddels verschillende webwinkels waar je wél een gelijksoortig assortiment kunt bestellen en laten bezorgen. En vaak nog goedkoper ook.

Conclusie
Het online reserveren kan handig zijn als je je wilt verzekeren van een aanbieding, of als je een bestelling klaar wilt laten zetten. Maar ik ga liever gewoon naar een fysieke bouwmarkt toe en bekijk ter plekke wat ik kan gebruiken. En als ik specifiek weet wat ik wil kopen, dan doe ik dat eerder bij een concurrent die wel thuis aflevert. In die zin is de oplossing van Praxis een beetje vlees noch vis. Tja, de Praxis-site is nogal doorsnee. Op geen enkel gebied heeft de site mij verrast of echt enthousiast gemaakt. Sommige zaken zijn goed voor elkaar, andere minder. Zware kritiek heb ik echter ook niet kunnen leveren. Gemiddeld genomen voldoet de site.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2014.

Tegelijk met het verschijnen van dit artikel blijkt dat Praxis zijn website heeft vernieuwd en verbeteringen heeft doorgevoerd ten opzichte van de hierboven besproken site.