De meeste dagelijkse boodschappen worden online niet bij supermarktketens gekocht. Meer dan de helft van de consumenten koopt de artikelen bij andere websites dan die van de traditionele supermarkten.
Dat blijkt uit onderzoek van GfK in samenwerking met Distrifood onder negenduizend consumenten. Slechts ongeveer één op de tien consumenten kocht het afgelopen half jaar online de boodschappen. Daarvan geeft 54,3 procent aan dat hij op andere websites dan die van de Nederlandse supermarktketens koopt. Het gaat dan vooral om shops die gespecialiseerd zijn in een specifieke assortimentgroep, zoals Zooplus, maar ook Wehkamp.nl en Kruidvat doen het goed.
Albert Heijn de leiding
Albert Heijn scoort het hoogst van de supermarktketens. 34,9 procent van de ondervraagden haalt hier online wel eens zijn boodschappen. Tweede en derde in de lijst van supermarkten zijn respectievelijk C1000 (4,9 procent) en Jumbo (4,3 procent). Op deze sites kunnen nu alleen nog gebak en foto’s besteld worden.
Beste spelers
Volgens GfK kopen consumenten vooral persoonlijke verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen, dierenvoeding, alcoholische dranken, koek, snoep en chocolade online. Zooplus biedt volgens de ondervraagden de beste customer journey (van oriënteren tot bezorgen en klantenservice). Daarna volgen Bol.com, Wehkamp.nl, Albert Heijn, Kruidvat als de rest van de top vijf.
Achterblijvende groei
Vorige maand concludeerde SyndicatePlus dat Nederland achterblijft in de ontwikkeling van een volwassen online boodschappenmarkt dankzij de dominantie van Albert Heijn en de zwakke service die supermarkten momenteel bieden op het gebied van afhalen en bezorgen. De online boodschappenmarkt wordt in ons land gewaardeerd op 290 miljoen euro (in 2013), een kleine 0,85 procent van de totale boodschappen die jaarlijks bij onder andere supermarkten worden gedaan.
In ons van sterk vergelijkbare vergeven land is het niet meer dan logisch dat de consument ervoor kiest vijf minuten te rijden, een half uur boodschappen te verzamelen, en weer naar huis te rijden. Veel simpeler (en sneller) dan webshoppen.
Dat juist buiten de supermarkten om wordt gekocht? Haal Nespresso, of Lavazza maar eens uit de omzet 'bij anderen'. Ook in dierenvoeding moet je toevallig, zoals wij, een adres dichtbij hebben voor alle voeding die je wel kunt bestellen, maar nooit in een dierenwinkel kunt kopen.
Als supermarkten eens zouden gaan differentiëren, zou de webomzet nog veel meer afnemen, is mijn inschatting.
Zeer waarschijnlijk ligt het ook aan het aanbod. Natuurlijk is er iets minder verkoop in de foodsector maar het online aanbod en dienstverlening is sterk onder de maat en dus geen volwaardige optie om ook food boodschappen te doen.