Twinkle | Digital Commerce

‘Consumenten halen boodschappen online minder bij supermarktenketens’

2017-11-08
180101
  • 1:22

De meeste dagelijkse boodschappen worden online niet bij supermarktketens gekocht. Meer dan de helft van de consumenten koopt de artikelen bij andere websites dan die van de traditionele supermarkten.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK in samenwerking met Distrifood onder negenduizend consumenten. Slechts ongeveer één op de tien consumenten kocht het afgelopen half jaar online de boodschappen. Daarvan geeft 54,3 procent aan dat hij op andere websites dan die van de Nederlandse supermarktketens koopt. Het gaat dan vooral om shops die gespecialiseerd zijn in een specifieke assortimentgroep, zoals Zooplus, maar ook Wehkamp.nl en Kruidvat doen het goed.

Albert Heijn de leiding
Albert Heijn scoort het hoogst van de supermarktketens. 34,9 procent van de ondervraagden haalt hier online wel eens zijn boodschappen. Tweede en derde in de lijst van supermarkten zijn respectievelijk C1000 (4,9 procent) en Jumbo (4,3 procent). Op deze sites kunnen nu alleen nog gebak en foto’s besteld worden.

Beste spelers
Volgens GfK kopen consumenten vooral persoonlijke verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen, dierenvoeding, alcoholische dranken, koek, snoep en chocolade online. Zooplus biedt volgens de ondervraagden de beste customer journey (van oriënteren tot bezorgen en klantenservice). Daarna volgen Bol.com, Wehkamp.nl, Albert Heijn, Kruidvat als de rest van de top vijf.

Achterblijvende groei
Vorige maand concludeerde SyndicatePlus dat Nederland achterblijft in de ontwikkeling van een volwassen online boodschappenmarkt dankzij de dominantie van Albert Heijn en de zwakke service die supermarkten momenteel bieden op het gebied van afhalen en bezorgen. De online boodschappenmarkt wordt in ons land gewaardeerd op 290 miljoen euro (in 2013), een kleine 0,85 procent van de totale boodschappen die jaarlijks bij onder andere supermarkten worden gedaan.