Twinkle | Digital Commerce

Alibaba versnelt orderbezorging vanuit VS naar China

2017-05-27
180101
  • 1:18

Alibaba werkt samen met het ShopRunner om het winkelen in Amerikaanse webwinkels aantrekkelijker te maken voor Chinese consumenten. De bezorgkosten worden voor de Aziaten lager dankzij een nieuw programma van het tweetal.

Het nieuwe bezorgprogramma wordt de komende periode voorgesteld aan de meer dan honderd webwinkeliers die momenteel aangesloten zijn bij ShopRunner. Chinese klanten die een bezoek brengen aan deelnemende Amerikaanse online shops worden herkend aan hun IP-adres. Hun wordt in het Mandarijn gevraagd in te loggen met hun AliPay-account (de betaaldienst van Alibaba) en de bezorgoptie te selecteren.

'Aanzienlijk lager'
Wat er precies wordt gerekend aan Chinese consumenten voor de bezorging van online bestelde artikelen uit de Verenigde Staten is onduidelijk. Wel vertelt Fiona Dias, chief strategy officer bij ShopRunner, aan Internet Retailer dat het versturen via Alibaba’s logistieke systeem - ‘Cainiao’ genaamd- een ‘aanzienlijk lagere’ prijs heeft dan het standaard bedrag dat gerekend wordt voor pakketverzending vanuit de VS naar China. Ook belooft ShopRunner de orders binnen tien dagen bij de klant te hebben geleverd.

Investering
Alibaba investeerde vorig jaar in twee investeringsrondes in totaal 140 miljoen euro in het Amerikaanse ShopRunner. Het Chinese bedrijf nam onder andere een aandeel in de bezorgdienst over van eBay.

ShopRunner
Amerikanen die een account afsluiten bij ShopRunner, kunnen, net als bij Amazon Prime, een jaar lang orders gratis binnen twee dagen laten bezorgen tegen het vaste tarief van 79 dollar (video). Bekende online retailers als Toys ‘R Us, Drugstore.com, eBags, Newegg en RadioShack participeren in het concept.