Twinkle | Digital Commerce

Zappos: een Android-gebruiker is geen iOS-gebruiker

2017-05-27
300300
  • 1:29

Zappos zag de mobiele conversie enorm toenemen toen het bedrijf besloot om de apps voor iOS en Android een eigen richting op te laten groeien. ‘Je kunt een Android-gebruiker niet dwingen in een iOS-format. Je schotelt een iMac-gebruiker ook geen Windows voor.’

Dat zei Aki Lida, Head of Mobile bij Zappos, gisteren op het congres ‘What’s going on in (R)etailing’. Na een lange introductie over de geschiedenis van het servicegeoriënteerde Zappos vertelde hij over de mobiele ontwikkelingen bij de Amazon-dochter.

Zappos creëerde in 2009 een eerste mobiele site, op het domein Iphone.zappos.com (thans M.zappos.com). Een jaar later volgde de eerste mobiele applicatie, voor de toen net gelanceerde iPad. Pas in 2011 werden daar smartphone apps voor de iPhone en toestellen die draaien op Android aan toegevoegd.

Verschillende teams
Lida stuurt bij Zappos een iOS-team (voor Apple devices) en een Android-team aan. De teams krijgen de ruimte om zowel het uiterlijk als de functionaliteiten voor de mobiele platformen naar eigen inzicht verder te ontwikkelen. Lida: ‘Het uiterlijk verschilt echt sterk. We hebben er wel even over na moeten denken voor we deze koers inzetten. Want wat doet het met je merk? Toch hebben we besloten om het user experience design te laten variëren. Toen we daarmee begonnen zagen we direct positieve resultaten: conversion went like crazy!’

Features
Lida vertelde dat behalve het uiterlijk van de mobiele apps ook de features verschillen tussen iOS en Android. Zo kunnen Apple-gebruikers wel aan negative filtering (bijvoorbeeld bepaalde kleuren uitsluiten) doen, en Android-gebruikers niet. Zij hebben echter weer de mogelijkheid een eenvoudig oproepbare shipping widget te gebruiken. Ook zijn voor Android-telefoons Zappos-screensavers beschikbaar, die productsuggesties doen op basis van het actuele weer.