Zalando neemt opnieuw maatregelen om de arbeidsomstandigheden in magazijnen te verbeteren. Zo wordt de klikvergoeding van 500 euro geschrapt die werknemers krijgen als ze melding maken van diefstal door collega’s.
Zalando moest de afgelopen weken diep door het stof na de uitzending van een undercover-reportage op RTL in Duitsland. Journaliste Julia Lobig werkte drie maanden als ‘Pickerin’ bij Zalando in Erfurt. Op topdagen legde ze 27 kilometer af en ze zegt dat er nauwelijks een dag is geweest waarop er geen ambulance heeft moeten voorrijden. De tijd die nodig was voor diefstalcontrole werd van de pauze afgetrokken en zo noemt ze nog een aantal bezwaren. Lobig werd naar eigen zeggen paranoia van de werkdruk. Bij gebrek aan airconditioning of water zou vorig jaar zomer een werknemer zijn bezweken aan een hartaanval op het toilet in Erfurt, vernam ze.
Kritiekpunten
In persverklaringen en FAQ’s meldde Zalando direct na de uitzending zich niet te herkennen in het geschetste beeld, maar het zou de kritiekpunten wel onderzoeken. Zalando heeft inmiddels laten weten dat een projectteam is samengesteld en dat de vermeende onregelmatigheden nog niet uitputtend zijn onderzocht.
Maatregelen
In een update op de verklaring van 15 april noemt het bedrijf wel enkele maatregelen die al zijn of sowieso zullen worden genomen: tot de zomer worden alle actuele werkprocessen grondig geëvalueerd en waar nodig verbeterd, werknemers krijgen ook buiten de pauzes om de gelegenheid om te gaan zitten als ze zich niet goed voelen of vermoeid zijn. ‘De meeste werkzaamheden moeten echter – zoals in ieder ander warenhuis ook – grotendeels staand of lopend uitgevoerd worden’, tekent Zalando wel aan. In samenspraak met werknemers wordt het ‘werkmodel’ kritisch tegen het licht gehouden, de genoemde klikvergoeding voor diefstal verdwijnt en leidinggevenden krijgen extra training ‘in onze bedrijfswaarden en communicatiefilosofie’.
Negatieve publiciteit
De nummer 3 van de Twinkle100 werd in de zomer van 2012 al in verlegenheid gebracht door de ZDF-documentaire 'Gnadenlos billig', over een Zalando-magazijn van het Nederlandse Docdata. Daarna is er een hoop veranderd, vertelde Zalando kort voor de RTL-reportage aan de pers in het nieuwste distributiecentrum in Mönchengladbach. Een gedragscode, ronde tafelsessies voor werknemers en externe audits in magazijnen konden een nieuwe stroom aan negatieve publiciteit echter niet voorkomen.
Schandalig dat dit eigenlijk nog kan in deze tijd bij zulke grote bedrijven. Dat Zalando zich hierin niet kent is helemaal grote onzin.