Het aantal drive-throughs voor online bestelde boodschappen streeft het aantal hypermarchés in Frankrijk voorbij. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat dagelijks bijna twee nieuwe afhaalpunten voor online bestelde boodschappen worden geopend, waarbij de klant de auto niet uit hoeft.
Afgelopen februari kwamen er in één maand 50 drive-throughs voor boodschappen bij. Tegelijkertijd daalde het aantal afhaalpunten voor boodschappen waarbij chauffeurs de auto uitmoeten om hun waar in ontvangst te nemen. De winkel wordt dus steeds vaker een door supermarktmedewerkers gevulde winkelwagen, zoals bij Albert Heijn in ons land.
Click & collect
In onderstaande figuur (uit deze infographic) is goed te zien hoe het aantal drive-throughs het aantal hypermarchés in Frankrijk is genaderd:
De gebruikte cijfers dateren van januari. Nielsen telde in februari al 1.928 drive-throughs (plus 50), waardoor aannemelijk is dat ze inmiddels talrijker zijn dan de hypermarchés. Bovendien zijn er nog zo’n duizend andere click & collect punten voor de boodschappen van Franse bestuurders, waarbij webshoppers wel de auto uitmoeten.
Top 3
Hieronder is te zien dat Intermarché begin dit jaar over de meeste Franse drive-throughs beschikte, al verschilt het aantal niet veel met dat van concurrenten Carrefour en Système U:
Drive-throughs in Nederland
In ons land beschikt marktleider Albert Heijn momenteeel over 14 pick up points, maar dat zijn niet allemaal drive-throughs. Uitdager Jumbo start in de loop van dit jaar met de opening van bemande en onbemande afhaalpunten. Of daar drive-throughs tussen zitten is vooralsnog onduidelijk.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Meer drive throughs dan hypermarchés in Frankrijk
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.