Een groot deel van het assortiment van Etos is voortaan te koop op Bol.com, net als de drogisterijketen onderdeel van Ahold. In de virtuele schappen van ‘Mooi & Gezond’ heeft Bol.com inmiddels ruim vijftigduizend producten staan.
In totaal zijn afgelopen weekend zo’n zevenhonderd ‘Etos musthaves’ toegevoegd aan het assortiment van Bol.com. Net als de meeste andere producten uit de ‘Beste webwinkel van Nederland’ kunnen ze daags na bestelling worden bezorgd of afgehaald bij een afhaalpunt van Bol.com in een Albert Heijn. Samen zijn Etos en Bol.com naar eigen zeggen ‘de grootste in persoonlijke verzorging’.
Gall & Gall
Eerder deze maand lanceerde Ahold al een compleet nieuwe eigen webwinkel voor Gall & Gall. Sinds kort is het hele assortiment van de slijterijketen online te koop. Anders dan op Ah.nl, waar een deel van het assortiment verkrijgbaar blijft, verkoopt de formule op Gall.nl ook sterke drank. De bezorglogistiek voor Gall & Gall is uitbesteed aan DPD.
Etos
Of drogisterijketen Etos net als Gall & Gall een compleet nieuwe eigen webwinkel krijgt, kan Albert Heijn vandaag nog niet bevestigen. Een woordvoerster laat wel weten aan Twinkle: 'Verkoop via de eigen Etos-website behoort in de toekomst zeker tot de mogelijkheden. Met deze samenwerking met Bol.com bouwt Etos ervaring op en de samenwerking met Bol.com is een eerste stap in de strategie om onze klanten meerdere manieren te bieden om nog makkelijker te kunnen winkelen.'
Ook bij Appie
Etos beschikt overigens al langer over een online besteloptie, die is gekoppeld aan Ah.nl. Wie nu een bezoek brengt aan Webwinkel.etos.nl krijgt te lezen dat de webshop ‘binnen enkele weken’ gaat sluiten en wordt vast doorverwezen naar Appie. Behalve op Bol.com blijven de Etos-producten dus in ieder geval ook online te koop bij de supermarktketen. Albert Heijn gaat voor zijn e-commerce activiteiten overigens helemaal draaien op bestelapplicatie Appie.
Twinkle100
Albert Heijn, Etos en Gall & Gall zijn de Nederlandse winkelformules van Ahold, lijstaanvoerder van de Twinkle100. Bezorgservice Albert zal als apart merk komen te vervallen. Afgelopen jaar heeft Ahold voor het eerst meer dan een miljard euro aan online omzet geboekt. De inkomsten uit digitale verkoop groeiden met 16,9 procent.
Is dit het einde voor de winkelstraat? Zitten we straks opgescheept met een paar grote spelers? Amazon, Bol ......
Ik hoop het niet
@bert Dat zal nog wel niet zo'n vaart lopen! Ik wil eerst nog wel eens zien waar dit schip, het schip van BOL.com, gaat stranden.
Ze willen letterlijk te veel! Iets waardoor men door de bomen het bos niet meer kan zien. Koop je het nu bij BOL.com of bij een aangesloten webshop? En waarom betaal je bij die aangesloten webshop via BOL.com dan meer dan rechtstreeks via de aangesloten webshop zelf? Immers zijn de consumenten ook niet gek!
Kwestie van tijd dat de prijzen gelijk worden getrokken en de marges krimpen. Geloof niet dat het schip zo snel zal stranden..
Ahold heeft zojuist een persbericht gestuurd over de samenwerking tussen Etos en Bol.com. Daaruit blijkt onder meer dat Etos gaat testen met tablets in winkels, om klanten daar te laten shoppen uit het hele Mooi & Gezond assortiment van Bol.com. Ook gaan (om te beginnen enkele) Etos-winkels fungeren als afhaalpunt voor Bol.com-orders.
Uit het persbericht:
'Met de samenwerking bundelen Etos en bol.com hun expertise in off- en online verkoop van persoonlijke verzorgingsproducten. Op dit moment kunnen klanten via de Etos-shop bij bol.com een groot deel van het Etos-eigen merk-assortiment bestellen. Het assortiment wordt nog verder uitgebreid. Ook start Etos in een paar winkels een proef waarbij medewerkers extra advies en service kunnen verlenen: via een eigen toegang tot de Mooi & Gezond-winkel van bol.com kunnen zij producten bestellen die niet in de Etos-winkel verkrijgbaar zijn, maar waar de klant wel naar op zoek is. De klant rekent af in de Etos-winkel en kan de dag erna de producten ophalen, of desgewenst, tegen betaling thuis laten bezorgen. Daarnaast gaat een geselecteerd aantal Etos-winkels ervaring opdoen als afhaalpunt voor bol.com bestellingen.'
Ton... Aangesloten winkels mogen op bol.com voor hun producten (inclusief verzendkosten) geen hogere prijs vragen als op hun eigen site. In voorwaarden van bol staan daar regels voor en staat ook een soort van boete op. Klanten kunnen als ze daar achter komen van bol ook het verschil terugkrijgen. Verschil komt dus vaak doordat bij bol de verzendkosten in de prijs doorberekend moeten zitten.