ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van consumenten om hen zo gemakkelijker persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. De bank betreedt met ‘customer intelligence’ een voor Europa nieuw terrein.
Directeur Hans Hagenaars van ING vertelt in een gesprek met Het Financieele Dagblad dat de data die de bank beschikbaar stelt voor bedrijven veel mogelijkheden biedt. ‘Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen.’
Klantbehoeften
ING kan nu al aan de bankrekeningen van klanten zien welke behoeften zij eventueel zouden hebben op het gebied van bijvoorbeeld spaarproducten. Ook is de bank in staat om voor elke klant te kijken of hij in verhouding tot anderen in zijn wijk meer betaalt voor energie of telefonie. Deze klant kan dan een aanbieding worden gedaan van een andere leverancier.
Big data-team
Hagenaars wil nog dit jaar starten met een proef rond customer intelligence. Hiervoor zullen enkele duizenden ING-klanten geselecteerd worden door een speciaal samengesteld ‘big data-team’. Als de test succesvol is, kan de dienst worden uitgerold naar alle circa 4,2 miljoen klanten van de bank.
Vergoeding
De nieuwe stap van ING wordt volgens Hagenaars onder andere genomen om de dominante positie van de bank in het betalingsverkeer te verdedigen tegen het oprukken van nieuwe concurrenten. Of deelnemende bedrijven de bank moeten gaan betalen voor de dienst, is nog onduidelijk. ‘Als het extra fees gaat opleveren, zullen we dat niet nalaten’, zegt hij. ‘Maar als het nodig is voor acceptatie in de samenleving, kan het ook zijn dat we er geen stuiver aan verdienen. Die afweging moeten we maken.'
Privacy
ING geeft in een verklaring op zijn website aan dat klanten niet hoeven te vrezen voor hun privacy. 'Voor ING staat bescherming van de persoonsgegevens van haar klanten altijd voorop. Want we realiseren ons dat privacy een groot goed is. ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan.'
Zit de consument hier wel op te wachten? Dit is écht het begin van het einde (als dat al niet begonnen was met de privacy op het internet). Ik bepaal zelf wel wanneer ik wat koop, bij wie en hoe. Daar hoef ik niet op geattendeerd te worden! En zeker niet door een bank!
ING speelt hiermee met het vertrouwen van klanten. Dat is het stomste wat een bank kan doen.