Twinkle | Digital Commerce

Zalando begonnen met click & collect in Nederland

2017-11-11
180101
  • 1:42

Zalando biedt Nederlandse kopers sinds afgelopen week de optie om producten af te halen. Daartoe sloot het Duitse bedrijf een overeenkomst met PostNL. Het postbedrijf onderhoudt een netwerk van meer dan tweeduizend afhaalpunten onder de naam PakjeGemak.

Dat laat Zalando vanmiddag weten aan Twinkle. De Duitse webverkoper, die binnenkort een pop-up shop opent in Amsterdam, biedt met de extra optie meer bezorgkeuze voor klanten. Veel afhaalpunten van PostNL zijn ook buiten kantoortijden geopend, zoals s’avonds en in het weekend.

Zalando merkt op dat click & collect voor veel Nederlanders de favoriete manier is om producten in huis te halen. Anders dan veel andere webverkopers biedt Zalando met de gratis afhaaloptie echter geen goedkoper alternatief; ook levering aan huis of op kantoor is kosteloos bij de populaire webshop.

België en Duitsland
Zalando sloot zich afgelopen juni al aan op het afhaalnetwerk van bpost. Belgische webshoppers kunnen er sindsdien voor kiezen orders af te halen op postkantoren en PostPunten van het postbedrijf. Ook worden pakjes gedistribueerd via de pakketautomaten van bpost (‘bpack 24/7’), die dag en nacht kunnen worden geopend. In Duitsland kunnen Zalando-kopers pakketten al langer afhalen in kantoren en Packstations van DHL.

Click & collect
Met click & collect wil Zalando de flexibiliteit voor webshoppers vergroten. Ze hoeven niet thuis te wachten tot de pakketbezorger langskomt of bij de buren aan te kloppen om hun pakje in ontvangst te kunnen nemen.

Retouren
Zalando dankt zijn groei voor een belangrijk deel aan gratis verzending en een gratis retouroptie (tot na honderd dagen) voor klanten. De directie bevestigde dit jaar dat ongeveer de helft van producten die worden verzonden retour komt bij het Duitse bedrijf.

Verlies
Zalando’s omzet kwam afgelopen jaar uit op 1,15 miljard euro. Daarbij werd een verlies van meer dan 90 miljoen euro genoteerd. Ons land is een belangrijke markt voor Zalando, maar concrete omzetcijfers over ons land zijn niet bekend. Op de Duitse thuismarkt werd vorig jaar een kleine 485 miljoen euro aan inkomsten bijgeschreven, aldus een recent gepubliceerde lijst.