Docdata boekte afgelopen jaar een recordomzet van 167 miljoen euro en een nettowinst van 8,7 miljoen euro. Het vertrek van Zalando als belangrijkste klant moet worden opgevangen door nieuwe klanten, die Docdata met oplossingen op maat voor zich probeert te winnen.
De 9 procent omzetgroei van Docdata is vooral te danken aan de groei van technologiepoot IAI Industrial Systems (met 78 procent tot een kleine 18 miljoen euro); de omzet uit de e-commerce activiteiten groeide met 4 procent tot ruim 149 miljoen euro.
Zalando drukt omzetgroei
In onderstaande figuur brengt Docdata tot uitdrukking dat laatstgenoemde groei groter was geweest en in de dubbelcijferige percentages was beland zonder zijn grootste klant Zalando. Ofwel: de gezamenlijke omzet uit activiteiten voor andere e-commerce klanten als Bol.com, de Bijenkorf, iBood en V&D nam sterker toe.
Het geslonken omzetaandeel van Zalando neemt niet weg dat Docdata tientallen miljoenen aan inkomsten inlevert als Zalando warehousing en fulfilment straks helemaal zelf regelt. De ‘grootste klant uit Duitsland’ was vorig jaar nog goed voor 31 procent van de logistieke Docdata-omzet, ofwel voor zo’n 46 miljoen euro.
Focus op acquisitie
Docdata investeerde afgelopen jaar in verbetering van zijn faciliteiten in Waalwijk en Duitsland en de start van activiteiten in Polen en Italië. Waar de afgelopen jaren in het teken stonden van internationale expansie, is klantacquisitie in het lopende jaar het hoofdthema. Uit het persbericht over de jaarcijfers: ‘Het jaar 2014 zal een jaar worden waarin wij ons volledig richten op het binnenhalen van nieuwe klanten en orders om in 2015 weer groei te laten zien. Voor 2014 verwachten wij voor Docdata een lagere omzet door de verwachte sterke afname van de omzet voor onze grootste klant. Begin 2014 is wel reeds een strategische samenwerking overeengekomen met enkele nieuwe klanten met potentie.’
Slimme groei
Docdata presenteerde vanochtend een strategisch document met de titel: ‘Visie 2020: Smart Growth’. Centraal daarin staat het meer op maat bedienen van verschillende typen e-commerce klanten. Docdata onderscheidt er vijf: general resellers, omnichannel spelers, brands, deals resellers en specialized resellers:
Docdata gaat dit jaar beginnen met het ontwikkelen van ‘businessmodelspecifieke oplossingen’. Per model wordt een speciaal team samengesteld. ‘In elk team faciliteren wij kennisdeling tussen leveranciers, partners en klanten met als doel oplossingen te ontwikkelen die uniek zijn zodat onze klanten online succesvol kunnen zijn. Hierbij is uiteraard het succes van onze klant ook ons succes en realiseren wij gezamenlijk "Smart Growth".'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Docdata investeert in oplossingen per businessmodel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.