Twinkle | Digital Commerce

‘Meeste moderetouren zo weer verkocht’

  • 2:19

Grote fashion pure players danken heel veel van hun verkopen aan een heel klein deel van hun assortiment. Zodoende weten ze het gros van hun retouren - mits in orde - in no time opnieuw te verkopen.

Dat leren de ervaringen van Ingram Micro, fulfilmentpartner van onder andere Asos en Zalando. Maurice Smedts deelde gisteren interessante cijfers op Logistiek & E-commerce, dat in het teken stond van retourmanagement.

In Noordwest Europa liggen de retourpercentages van Ingram Micro’s modeklanten tussen de 45 en 60 procent, aldus Smedts. Veel hoger dan in zuidelijk Europa, waar percentages tussen de 15 en 25 procent worden genoteerd. Volgens Smedts hangt het samen met culturele verschillen; webshoppers hier zijn individualistischer ingesteld, in het zuiden blijft een kledingstuk dat niet helemaal bevalt vaak ‘in de familie’. Alec Minnema, die promoveerde op retouren, verwees eerder op de congresdag naar het grotere wantrouwen in het zuiden; krijgen terugzenders hun geld wel terug?
 
Pareto?

Terug naar Ingram Micro. Smedts vertelde dat het Paretoprincipe, ook wel de 80-20-regel genoemd, niet opgaat voor de grote fashion spelers: ‘Tachtig procent van het volume wordt gehaald uit slechts 6 procent van het assortiment. Wij stonden er ook van te kijken. En 13 procent van de producten tekent voor negentig procent van het volume.’

Binnen vijf dagen weer weg
De directeur spiegelde voor dat het daarom kan lonen om moderetouren lokaal te verwerken, in plaats van op één centrale plaats; naar de meeste artikelen is immers een enorme vraag. Van de retouren die opnieuw online worden aangeboden, is 67 procent binnen vijf dagen weer lokaal verkocht. De retourafstand wordt drastisch bekort, net als de afstand tot de nieuwe ontvanger. Daarmee de lead time en, in theorie, de kosten. Door de genoemde omloopsnelheid is niet veel lokale opslagruimte niet nodig. Retourartikelen die minder populair zijn, kunnen op enig moment terug naar een centraal magazijn of naar een andere plek worden verzonden.
 
Very fast movers
Returns are fast movers. Very fast movers’, aldus Smedts concluderend. Hij erkende gisteren dat hoge afzetvolumes nodig zijn om over een internationaal retourverwerkingsnetwerk na te denken. Ingram Micro (waarin Docdata is opgegaan) beschikt over een netwerk van zo’n honderdvijftig fulfilmentcentra, waarvan ongeveer twintig in Europa. In de lage landen werkt de onderneming onder andere voor bol.com en de Bijenkorf.
 
Fulfilment as a Service
Voor klanten met een internationaler koperspubliek wil Ingram Micro ‘Fulfilment as a Service’ gaan aanbieden, zo vertelde Smedts: ‘Dat houdt in dat klanten heel eenvoudig aan kunnen koppelen bij ons. Zie het zo voor je dat ze met schuifjes kunnen aangeven op welke plaatsen ze wel of geen voorraden of retourvoorraden willen hebben liggen.’