Twinkle | Digital Commerce

‘Ahold helpt middenstand slag naar omnichannel te maken’

2017-11-08
400240
  • 1:53

Ahold, de grootste online verkoper van ons land, ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd om de Nederlandse winkelstraten levendig te houden. ‘Voor ons is dat een kwestie van welbegrepen eigenbelang’, aldus CEO Dick Boer.  

Boer deelde zijn visie op de toekomst van het Nederlandse retaillandschap in de Machiavelli-lezing (pdf) die hij gisteren gaf. ‘Een van de belangrijkste manieren om winkelstraten levendig en gevarieerd te houden, is kleine en middelgrote winkels te helpen de slag naar omnichannel te maken’, zei hij. ’Als Ahold doen we dat met Bol.com, een webwinkel die we twee jaar geleden hebben overgenomen.’

Plaza
Boer wees zijn toehoorders op het bestaan van Plaza, waarop momenteel zo’n vijfduizend externe zakelijke verkopers zijn aangesloten. ‘Daarmee geven we in de webwinkel van Bol.com andere aanbieders de ruimte hun producten aan te bieden. Dit tegen een omzetgerelateerde vergoeding. Kleine en middelgrote winkelbedrijven kunnen aldus hun bedrijfsmodel vernieuwen.’

Revitalisering
Volgens Boer is er geen toekomst voor winkeliers zonder online verkoopkanaal. ‘Dat gaat hem niet worden’, zei hij in een reactie op zijn lezing tegen de NOS (fragment). Uit de lezing zelf: ‘Door zowel in de winkelstraat als op internet producten te verkopen, maken ze een goede kans om in de markt overeind te blijven. Dat geeft op zijn beurt een impuls aan behoud en revitalisering van winkelgebieden. Voor ons is dat een kwestie van welbegrepen eigenbelang.’

Onomkeerbaar
Het huidige spanningsveld tussen het grote offline winkelaanbod enerzijds en de naar online bewegende consumenten anderzijds tekent zich af, aldus Boer. Online winkelen wordt steeds populairder en die trend is onomkeerbaar. ‘Winkels van steen, de "bricks", staan daarom voor de keuze. Of ook een online strategie ontwikkelen, of het in de markt bar moeilijk krijgen.’

Omnichannel
Boer verwacht dat Nederlanders hun boodschappen in 2020 ‘omnichannel zullen’ doen, gaf hij onlangs ook al aan. Click & collect en mobiel bestellen zullen naar zijn verwachting veel intensiever worden gebruikt de komende jaren.Om digitale grenzen te slechten heeft Albert Heijn inmiddels besloten om zijn webwinkels te sluiten en zich volledig te concentreren op bestelapplicatie Appie.

Twinkle100
Met een online omzet van 660 miljoen euro in 2012 bezet Ahold de eerste plek in de Twinkle100. De ambitie is nog altijd om de e-commerce omzet uit food tussen 2011 en 2016 te verdrievoudigen.