Twinkle | Digital Commerce

‘E-commerce Zuid-Europa groeit met 18 procent’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:39

De e-commerce bestedingen in Zuid-Europa kwamen vorig jaar naar verwachting uit op 39,5 miljard euro. Dit is een stijging van 18 procent ten opzichte van 2012, toen er nog 33,5 miljard euro werd omgezet. De webverkoop in de zuidelijke landen van ons continent maakte sinds 2009 een jaarlijkse gemiddelde groei door van 23 procent.

Ecommerce Europe publiceerde onlangs een rapport waarin de belangenkoepel de omzetcijfers van Zuid-Europese landen in 2012 uiteenzet en daarbij een prognose geeft van de jaarcijfers over 2013. In het onderzoek zijn de e-commerce opbrengsten uit Spanje, Italië, Turkije, Griekenland, Portugal, Kroatië, Cyprus en Malta meegenomen.

10 procent van Europa
Met 128 miljoen actieve internetgebruikers, waarvan 40 miljoen mensen producten of diensten online kopen, representeerde de Zuid-Europese webomzet in 2012 1,8 procent van de totale retailomzet in de regio. De e-commerce opbrengsten waren daarnaast goed voor 10 procent van de online omzet in Europa als geheel.

Turkije groeit snel
Spanje is leidend in de lijst met een omzet van 12,9 miljard euro in 2012, gevolgd door Italië (9,5 miljard euro) en Turkije (5,4 miljard euro). Dit laatste land heeft volgens Ecommerce Europe het meeste groeipotentieel, met een omzetstijging van 90 procent in 2012 ten opzichte van de opbrengsten in 2011. Voor 2013 verwacht Ecommerce Europe een stijging van 40 procent van de online omzet in Turkije.

Griekenland geeft meeste uit
Gemiddeld werd er in 2012 voor 833 euro per persoon uitgegeven in Zuid-Europese webshops. Dat is minder dan het gemiddelde in heel Europa (1.402 euro) of dat in de Europese Unie (1.347 euro). In Griekenland werd van alle zuidelijke landen in 2012 het meest uitgegeven: 1.347 euro per persoon. Tweede en derde in de lijst zijn respectievelijk Portugal (979 euro) en Cyprus (885 euro).

Noord- en West-Europa
In december publiceerde Ecommerce Europe al rapporten over de e-commerce cijfers in achtereenvolgens Noord-Europa en West-Europa. In die delen van het continent groeiden de online consumentenbestedingen volgens de koepel met respectievelijk 7,6 procent en 10 procent.