Twinkle | Digital Commerce

'10 procent groei voor e-commerce in West-Europa'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:28

De e-commerce bestedingen in West-Europa komen dit jaar uit op 173,8 miljard euro, 10 procent meer dan vorig jaar volgens Ecommerce Europe. Uit het rapport van de belangenkoepel blijkt dat Nederlandse huishoudens minder online kopen dan Britse, Ierse en Luxemburgse.

Ecommerce Europe heeft een rapport gepubliceerd met een overzicht van de online consumentenbestedingen (producten en diensten) in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland. De e-commerce groei op de West-Europese markt (10 procent dus) ligt in 2013 beduidend lager dan vorig jaar (21 procent). Wel wordt van ons deelcontinent meer groei verwacht dan van Noord-Europa, waar de online omzet met 7,6 procent toeneemt dit jaar. Daarover bracht Ecommerce Europe onlangs al prognoses naar buiten.

Groei per land
Groot-Brittannië tekent als grootste Europese e-commerce markt voor een ruime meerderheid van de online bestedingen in West-Europa: Britse consumenten besteden naar verwachting voor 103 miljoen euro op het web dit jaar, ongeveer 7 procent meer dan vorig jaar. De verwachte groei in Ierland (plus 25 procent) en België (plus 20 procent) is aanmerkelijk groter, ook dan die in Nederland (8 procent).

Uitgaven per huishouden
Uit de cijfers van Ecommerce Europe blijkt dat Britse huishoudens met ruime afstand het meest besteden online: 4.010 euro per jaar. Het gemiddelde Nederlandse huishouden besteedt iets meer dan een derde van dat bedrag (1.365 euro). Ierse (2.861 euro) en Luxemburgse (1.955 euro) huishoudens zitten daar tussenin, Belgische besteden gemiddeld 836 per jaar online. Over Franse huishoudens worden geen cijfers gegeven.

ABN Amro
Ecommerce Europese relateert de achterblijvende webuitgaven van Nederlandse huishoudens aan het dichte netwerk van fysieke winkels in ons land. ABN Amro doet dat ook, in een vandaag verschenen rapport over de snel veranderende retailmarkt.