Dick Boer, CEO van Ahold, verwacht dat Nederlanders hun boodschappen in 2020 ‘omnichannel zullen’ doen. Dan wisselen consumenten moeiteloos tussen fysieke, mobiele en andere online kanalen. Het boodschappenlijstje vervult een sleutelrol.
Dat zegt Boer vandaag in een interview in FD Outlook, de kwartaalbijdrage van Het Financieele Dagblad. De topman vertelt in een tweeluik allereerst over zijn visie op de supermarkt van de toekomst en vervolgens over het stappenplan van Ahold. Veel nieuws is er niet onder de zon; Boer wijst onder meer op de acquisitie van Bol.com, op de lancering van de nieuwe Bonuskaart, op uitbreiding van het online assortiment en de bouw van nieuwe afhaalpunten, stappen die al werden of al worden gezet.
Boodschappenlijstje
Boer verwacht dat veel al geïntroduceerde mogelijkheden (zoals click & collect en mobiel bestellen bij Albert Heijn en de Amerikaanse dochter Peapod) de komende jaren veel intensiever zullen worden gebruikt. Optimalisering van het digitale boodschappenlijstje is volgens hem cruciaal voor die beweging: ‘Als wij dat lijstje met onze Appie en allerlei andere apps die we nodig hebben, nog toegankelijker maken en nog meer informatie geven, dan wordt het heel interactief allemaal.’
‘Je kunt met elkaar in het huishouden aan hetzelfde lijstje werken om dan via één klik een bestelling te plaatsen’, spiegelt Boer de mogelijkheden voor. ‘Of je gaat er gewoon mee naar de winkel en je shopt daar op je iPhone. Met die iPhone kun je het artikel scannen en gaat dan automatisch van het lijstje af. En dan reken je met datzelfde apparaat ook weer af.’
Om digitale grenzen te slechten heeft Albert Heijn inmiddels besloten om zijn webwinkels te sluiten en zich volledig te concentreren op bestelapplicatie Appie.
‘Dit gaat om eten’
Met een online omzet van 660 miljoen euro in 2012 bezet Ahold de eerste plek in de Twinkle100. De ambitie is nog altijd om de e-commerce omzet uit food tussen 2011 en 2016 te verdrievoudigen. Dat de internationale concurrentie toeneemt noemt Boer een ‘no-brainer’, een zekerheid dus. De CEO meent dat Ahold goede kaarten heeft om overeind te blijven in de strijd met nieuwkomers. Het leveren van kwalitatief goede voedingswaren is volgens hem ‘iets anders dan een doos schoenen laten bezorgen door Zalando. Dit gaat om eten. Er moet kwaliteitsvertrouwen zijn in het product. En ik denk dat wij met onze 125 jaar in Nederland en 80 jaar in de VS hier met onze merken een belangrijke rol in kunnen blijven spelen.’
Lees ook: Ocado ziet ‘enorme kansen’ over de grens
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Dick Boer: 'Digitalisering krijgt nu pas echt vat op foodretail'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.