Twinkle | Digital Commerce

ACM actiever controleren op prijsbeleid grote reisorganisaties

2017-11-11
180101
  • 1:01

Reisorganisaties zijn nog steeds niet allemaal transparant over de totale kosten van een vakantie of hotelovernachting. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontving de afgelopen maanden ruim tweehonderd meldingen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermelden.

In mei kondigde de ACM al aan strenger op te treden tegen (online) reisorganisaties die de kosten van bijvoorbeeld vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen niet direct melden. Vaak wordt er laat in het bestelproces vermeld welke extra kosten er verbonden zijn aan een vliegreis of vakantie. De boete voor dergelijke 'misleiding' staat op maximaal 450.000 euro.

Controleren bij grootste spelers
Veel reisorganisaties hebben sinds die tijd hun prijsbeleid aangepast. Toch blijkt dat nog een kwart van de bedrijven de toeslagen en bijkomende kosten niet in de basisprijs opneemt. De ACM wil geen meldingen van consumenten meer afwachten en gaat nu zelf actief controleren of alle kosten bij het boeken van een reis op de website direct duidelijk zichtbaar zijn. ‘Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. We beginnen bij de grootste spelers’, zegt de toezichthouder volgens de NOS.