Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe regelgeving over van/voor prijzen

2023-02-08
1120630
  • [nieuws]
  • 2:31

Vanaf 1 januari 2023 is de nieuwe regelgeving over van/ voor prijzen ingegaan. Dit zorgt ervoor dat webshops consumenten niet meer kunnen verleiden met kortingsacties, wat eigenlijk geen kortingsacties zijn. Wat zijn de gevolgen voor webshops en waar moet precies rekening mee gehouden worden?

Het geleidelijk verhogen van de prijs

Webshops zijn na ingang van deze wetgeving nog altijd instaat om de prijs van een product voor een korte tijd te verhogen. Echter mag er bij het geven van een kortingsactie niet meer verwezen worden naar de hogere prijs. Er moet verwezen worden naar de laagste prijs die in de afgelopen 30 dagen, voorafgaand aan de kortingsactie, is gevoerd. Voor ingang van deze wetgeving refereerde webshops niet naar de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen. Ondernemers lieten de oorspronkelijke prijs van een product langzaam oplopen tot een bepaald bedrag, en boden na een tijd dit product weer met een “korting” aan voor de oorspronkelijke prijs. Er werd op deze manier een korting gepresenteerd aan consumenten die niet waar was, iets wat met de nieuwe richtlijn niet meer mogelijk is. Wanneer je als bedrijf nu toch een kortingsactie wil voeren, waarbij je de ‘van’-prijs wilt noemen, is het dus belangrijk om hierbij de laagste verkoopprijs te hanteren van de afgelopen 30 dagen voor de prijsvermindering.

Er is een uitzondering op deze nieuwe wetgeving, het consistent verlagen van de prijs blijft wel gewoon mogelijk. Wanneer er voor een langer tijdsbestek dan die 30 dagen een prijs consistent wordt verlaagd, dan mag er nog wel gerefereerd worden naar de oorspronkelijke prijs, ook buiten die 30 dagen. Hier is wel een maximale termijn aan verbonden van drie maanden.

Waarvoor geldt deze regeling nu precies?

  • De regelgeving geldt alleen voor producten, niet voor (digitale) diensten en digitale inhoud;
  • Geldt voor alle distributiekanalen: fysiek, online, telefonisch, catalogus, et cetera.
  • Gaat om mededelingen van de verkoper dat hij de verkoopprijs heeft verlaagd ten opzicht van de vorige verkoopprijs. Waar ziet deze bepaling niet op?
  • Deze wet geldt niet voor beperkt houdbare producten.
  • Deze bepaling beperkt de vrijheid van de ondernemer om zelf de prijs te bepalen niet.
  • De bepaling ziet niet op generieke communicatie over alle of over categorieën of reeksen producten die de verkoper aanbiedt als hierbij geen specifieke meetbare prijsvermindering wordt aangekondigd. Denk aan: Laagste prijs, promotie, sale, outlet, et cetera.
  • De bepaling ziet niet op prijsvergelijkingen waarbij de verkoopprijs wordt vergeleken met een verkoopadviesprijs, de prijs die een concurrent hanteert of een andere referentieprijs (waarbij het wel duidelijk moet zijn welke soort referentieprijs gebruikt wordt, anders is het een oneerlijke handelspraktijk).
  • De bepaling ziet niet op kortingskaarten of vouchers die de consument recht geven op korting op over alle of over categorieën of reeksen producten die de verkoper aanbiedt.
  • De bepaling ziet niet op aanbiedingen waar bij de aankoop van een product in combinatie met andere producten goedkoper is Bijvoorbeeld 1+1 gratis of twee voor de prijs van een.
  • De bepaling ziet niet op loyaliteitsprogramma’s waarbij consumenten bij aankoop van een product korting krijgen op toekomstige aankopen
  • De rechtmatigheid van de bovenstaande aanbiedingen wordt bepaald aan de hand van de bepaling over oneerlijke handelspraktijken.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt vanaf begin dit jaar toezicht op deze regelgeving. Ook zal het ACM gaan handhaven bij eventuele overtredingen. Wil je meer weten over deze regelgeving en hoe hieraan te voldoen? Check de website van thuiswinkel.org.