De omzet van Ahold staat onder druk, maar online groeit het concern stevig door. ‘Op internet gaat het heel goed. We zien “double digit groei”, zoals we dat noemen, dus dat gaat met twee cijfers tegelijk.’ Volgens ceo Dick Boer heeft Ahold met Bol.com een goede aankoop gedaan.
Dat zei Boer vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal in reactie op de publicatie van de derde kwartaalcijfers van Ahold.
Marktaandeel Albert Heijn
Ahold realiseerde van juli tot en met september een totale omzet van 7,4 miljard euro, 3,1 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is deels het gevolg van wisselkoersschommelingen. Het marktaandeel van vlaggenschip Albert Heijn in ons land nam af, schrijft onder andere NRC. ‘De omzet in Nederland steeg met 1,4 procent, maar dat kwam grotendeels door nieuwe winkels. De identieke omzetgroei daalde met 0,2 procent.’
Food versus non-food
Het CBS becijferde gisteren dat de food-bestedingen in Nederland met 2 procent groeiden in het afgelopen kwartaal. Albert Heijn profiteert daar getuige de cijfers niet evenredig van. Zuster Bol.com zorgt ervoor dat Ahold juist wel goed scoort in non-food, een categorie waarin de bestedingen afgelopen kartaal met 4,7 procent afnamen volgens het CBS.
Boer daarover in het NOS Radio 1 Journaal vanochtend: ‘We zien non-food al jaren onder druk staan en dat zien we natuurlijk ook bij de verkoop van non-food artikelen bijvoorbeeld binnen Albert Heijn. Aan de andere kant zien we met Bol.com juist die non-food internetomzet omhoog gaan, dus in die zin hebben we een goede aankoop gedaan door vorig jaar juist op het internet te gaan zitten en niet in de fysieke winkels verder, om zo in feite ook groei voor onszelf al te creëren.'
Twinkle100
Met een online omzet van 660 miljoen euro in 2012 is Ahold de lijstaanvoerder van de Twinkle100. Al voor de overname van Bol.com, begin vorig jaar, sprak het concern de ambitie uit de e-commerce omzet in vijf jaar tijd te verdrievoudigen. Dat probeert Ahold op de boodschappenmarkt onder meer met de opening van afhaalpunten, waarvan er in ons land vier bijkwamen in het afgelopen kwartaal. In totaal zijn er nu 15 zogenoemdne Pick Up Points (afgekort tot PUP’s) van Albert Heijn in Nederland. In de Verenigde Staten verdubbelde het aantal afhaalpunten bijna, van 46 naar 89 stuks.
Albert Heijn en Bol.com
Albert Heijn en Bol.com werken steeds nauwer met elkaar samen. De meeste AH-supermarkten werden een afhaalpunt van Bol.com en de webwinkel stuurde onlangs exclusief een speelgoedfolder mee met Allerhande. Robert van Kalsbeek, logistiek directeur a.i. Bol.com, vertelde onlangs dat de online retailer same day pickups via supermarkten ziet als mogelijke nieuwe serviceverlening aan de consument. De online retailer onderzoekt ook mogelijkheden om orders bij ontvangst in de winkel af te laten rekenen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ahold: dubbelcijferig groeipercentage online
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.