Amazon heeft delen van magazijnen van Procter & Gamble in gebruik genomen en het biedt ook andere producenten een dergelijke optie aan. Met het zogeheten 'Vendor Flex' programma maakt de grootste online retailer ter wereld letterlijk zijn entree bij merkfabrikanten.
The Wall Street Journal bericht over het ‘ambitieuze experiment’ op de vloer van tenminste zeven distributiecentra van Procter & Gamble (P&G), behalve in de VS ook in Japan en in Duitsland. Medewerkers van Amazon hebben er een fenced-off area in gebruik genomen, aldus de krant.
Er staan pallets met producten die P&G op Amazon verkoopt, waaronder wasmiddel en Pampers. Het Amazon-personeel verzorgt de picking & packing van de boodschappen op vreemde bodem. Omdat feitelijk een logistieke schakel wordt overgeslagen kan de online retailer goedkoper en sneller leveren aan zijn klanten, bij bulkgoederen respectievelijk bederfelijke waar van groot belang. Voor Procter & Gamble biedt de samenwerking een manier om de online verkoop van zijn producten aan te jagen.
Focus op fabrikanten
Volgens The Wall Street Journal bewijst de samenwerking tussen de twee Amerikaanse giganten dat Amazon toekomst ziet in de verkoop van levensmiddelen, een terrein waarop retailer Walmart nu nog dominant is in de VS. Andere media noemen het opvallend dat Amazon nauw samenwerkt met een fabrikant om zo goed als directe verkoop te faciliteren. En dat terwijl het bedrijf zo veel van zijn omzet te danken heeft aan de duizenden third party sellers op zijn Amerikaanse platform.
Marktplaats minder open
Deze externe verkopers worden in steeds meer categorieën geheel of gedeeltelijk buitenspel gezet, schrijven Amerikaanse media. Zo kan niet iedere fashion retailer mode slijten op Amazon.com en mogen ook bestaande verkooppartners geen beauty- en cosmeticaproducten aanbieden in de vorige week geopende Luxury Beauty Store van Amazon. Samenwerkingen als die met Procter & Gamble, een van 's werelds grootste producenten van fast moving consumer goods (fmcg), zouden daar mede aan ten grondslag liggen.
"Andere media noemen het opvallend dat Amazon nauw samenwerkt met een fabrikant om zo goed als directe verkoop te faciliteren. En dat terwijl het bedrijf zo veel van zijn omzet te danken heeft aan de duizenden third party sellers op zijn Amerikaanse platform."
Amazon werk helemaal niet samen met deze partners. Ze mogen producten aanbieden en verkopen maar voor Amazon is het niet meer dan een risicovrije mogelijkheid om populaire producten te spotten en vervolgens zelf op te nemen in het assortiment, waarbij al dan niet onder een eigen label, deze "partners" zeer snel volledig uitgeschakeld worden.
@Henk: dat ze ermee 'samenwerken' staat er ook niet; er staat dat Amazon heel veel omzet te danken heeft aan die derde partijen. Hoe dan ook lijkt het erop dat Amazon zich nadrukkelijker richt op fabrikanten, terwijl retailers vaker dan voorheen worden uitgesloten.
@Arjan Dat is precies wat is zeg. Hoewel die derde partijen verkopen via of zelfs het fullfillment door Amazon laten doen zijn ze bij lange na geen volwaardige partner maar een lead generator. Amazon kent immers je klanten, je verkooporders en je producten. Zodra ze daar pareltjes in zien ben jij ze kwijt want Amazon heeft nu eenmaal meer power.
Of denkt er iemand dat er nu nog partijen zijn die Procter & Gamble producten via het Amazon Partner program zal kunnen verkopen. En dat is zeker niet de eerste of laatste keer.