Retailers en merken zullen in de toekomst steeds meer leunen op de afhaalmogelijkheden die ze bieden en de beleving daaromheen. Dat zei retailconceptdenker Ibrahim Ibrahim vanmiddag op eDay. De ‘collect experience’ wordt volgens hem van doorslaggevende betekenis.
Ibrahim, eigenaar en directeur van het toonaangevende Britse adviesbureau Portland, gaf in de Amsterdam Convention Factory zijn visie op de toekomst van retail. Een van zijn vele verwachtingen is dat click & collect zal uitgroeien van een optie tot een nieuwe winkelnorm. Immers: ‘Delivery is a pain and a loss making process’.
Alternatief
Merken zullen hun klanten, die ze veel vaker digitaal dan fysiek treffen, bewegen om hun online geplaatste orders of reserveringen in de winkel te komen oppikken. Volgens Ibrahim wordt de collect experience zelfs het hart van winkels en van winkelcentra. Op dit moment is afhalen vaak nog vooral een praktisch - shoppers gaan langs een afhaalbalie of ze openen een kluisje - en soms goedkoop alternatief voor bezorgen, maar dat staat te veranderen.
Emotie belangrijker dan producten
Eten en drinken speelt daarbij een belangrijke rol, aldus Ibrahim, die een verdere vermenging van food & non-food verwacht in de hele retail. Verder is entertainment key; klanten willen vermaakt worden: ‘Maak entertainment shoppable, niet andersom’, adviseerde Ibrahim. Volgens hem wordt emotie voor consumenten belangrijker dan producten.
Rituelen en memento’s
Ibrahim sprak vanmiddag verder over het sturen op rituelen en het creëren van ‘memento’s’, belevingen die de klant bijblijven, bijvoorbeeld als hij een pakje ophaalt. ‘Think digital, deliver analog’, gaf de goeroe het publiek tenslotte nog mee.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Afhaalbeleving wordt hart van winkels en winkelcentra’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.