Twinkle | Digital Commerce

3 tips voor uw online formulieren

2017-05-28
180101
  • 2:12

Gaat een consument iets kopen? Wil hij contact? Of iets aanvragen? Bijna altijd komt hij uit bij een formulier. `Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen vijf werkdagen contact met u op' en `Nog geen account? Vul onderstaande gegevens in' zijn teksten die hij dan tegen kan komen. Vaak kunnen deze formulieren een stuk beter. Beter voor de bezoeker betekent vaak ook beter voor het bedrijf, of wel: meer ingevulde formulieren en meer tevreden bezoekers. In dit artikel drie praktische tips voor betere formulieren.

Tekst: Reinout Wolfert

1. Vraag wat u moet vragen, skip al het overbodige
Bij afbeelding 1 ziet u een `bel me terug'-formulier van een bekende zorgverzekeraar. Goed aan dit formulier is dat de bezoeker zelf een datum en tijd kan kiezen voor het terugbellen. Minder goed is dat hij nog nét niet zijn paspoortnummer hoeft op te geven, de rest wel. Wat is het minste wat u nodig heeft om iemand terug te bellen? Juist, een telefoonnummer en misschien een naam. Daar houdt het wel mee op. Natuurlijk wilt u al uw systemen koppelen, maar daar helpt u de bezoeker niet altijd even goed mee. De tip voor meer telefoontjes en gelukkigere klanten is dus: vraag enkel wat nodig is.

2. Zorg dat ingevuld kan worden, wat ingevuld kán worden
Formulieren zijn vaak veeleisend. Of eigenlijk, de programmeurs achter formulieren zijn vaak lui. Vaak wéten we wel dat er meerdere manieren zijn om een telefoonnummer of een postcode in te voeren, maar wíllen we dit liever niet oplossen voor de bezoeker. `Foute' invoer zorgt op die manier voor foutmeldingen, frustratie en minder ingevulde formulieren. In het voorbeeld bij afbeelding 2 is de lengte van de boot ingevuld mét twee decimalen, toch verschijnt er een foutmelding. Het formulier eist namelijk een komma, geen punt. Ieder mens zou snappen dat het hier om een boot van 6 meter en 80 centimeter gaat, maar dit formulier niet. Wees niet te veeleisend, zorg ervoor dat wat ingevuld kan worden, ook ingevuld kán worden.

3. Wees tablet- en smartphoneproof
Veel formulieren zijn nog niet `gewend' aan bezoekers via mobiele apparaten, waardoor u conversies mis kunt lopen. Tip: test altijd uw formulieren op de iPad, iPhone, Android-smartphones en -tablets. Ondersteunt uw bedrijf `officieel' nog geen bezoekers met smartphones en tablets? Negeer dat officiële statement dan en pak uw eigen smartphone en tablet en test erop los.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2013.