Sanoma neemt Fashionchick volledig over. Dat maakte het uitgeefbedrijf vanochtend bekend. Het belang in Fashionchick van Sanoma wordt daarmee uitgebreid van 55 procent naar 100 procent.
‘Fashionchick heeft de afgelopen jaren een continue groei laten zien. Zowel de site in Nederland als de internationale Fashionchick-sites laten veel potentie zien’, laat Sanoma in een persbericht weten over uitbreiding van zijn belang. Het uitgeefbedrijf wil Fashionchick de komende jaren verder door laten groeien als ‘een internationale key speler in online fashion.’ Het huidige managementteam van de modeaffiliatewebsite blijft in dienst.
Volgens Sanoma bereikt Fashionchick nu buiten de grenzen al meer consumenten dan in Nederland. ‘Nederland blijft voor Fashionchick ook een aantrekkelijke markt waarin de groei tevens gestaag doorzet. Sterke focus op conversie en mobiele oplossingen zullen hieraan bijdragen.’
Eén van deze mobiele oplossingen is een internationale app, die Fashionchick op dit moment ontwikkelt. 'Dit is één app die door alle klanten in de landen waar wij ons bevinden gebruikt kan worden', vertelt medeoprichter Aart Wallet van No Search aan Twinkle.
MenToday en KidsToday
Fashionchick meldde al eerder websites voor heren en kinderen te willen gaan openen. De komende maanden worden in Nederland en in Duitsland dedicated websites voor herenkleding onder de naam MenToday gelanceerd. De webshop voor kinderkleding, dat KidsToday gaat heten, wordt als onderdeel van ‘Parenting’ van Sanoma geopend. 'Dit gebeurt in eerste instantie in Nederland nog voor het einde van dit jaar', vertelt Wallet.
Wallet: 'De connectie van KidsToday met Parenting zorgt ervoor dat wij gebruik kunnen maken van de enorme klantendatabase van Sanoma. Zij hebben daarnaast een mailbestand met bijvoorbeeld informatie over welke klanten er zwanger zijn. Dit bestand kunnen wij gebruiken om deze vrouwen te attenderen op ons aanbod. En ook heeft Sanoma meer kennis van de kidsmarkt dan wij, wat voor ons goed uitkomt.'
Groei van aandeel
Sinds begin dit jaar is het aandeel van Sanoma in No Search, waar Fashionchick deel van uitmaakt, gegroeid van 25 procent naar 55 procent. Nu heeft Sanoma besloten het bedrijf in zijn geheel over te nemen. Een ‘substantieel deel’ van de inkomsten van Fashionchick is te danken aan de activiteiten op de Franse, Duitse, Amerikaanse en Britse markt. In Rusland betrad het concept als Shopicon.ru de markt.
Prima deal, proficiat voor beide partijen. Wat Fashionchick doet kan natuurlijk ook in andere branches, misschien een idee voor de verkopende partij.