Twinkle | Digital Commerce

Instagram wil bedrijven laten adverteren binnen app

2017-05-27
180101
  • 1:18

Instagram wil volgend jaar bedrijven de mogelijkheid geven om te adverteren binnen zijn mobiele applicatie. Daarmee volgt het sociale medium zijn moederbedrijf Facebook en concurrent Twitter. ‘We moeten proberen om ook mét advertenties een “cool” medium te blijven.’

Instagram heeft maandelijks zo’n 150 miljoen gebruikers wereldwijd. 128 Miljoen daarvan zijn erbij gekomen toen Facebook het sociale medium vorig jaar overnam, meldt The Wall Street Journal. Adverteerders hebben volgens Emily White, chief operating officer bij Instagram, nu aangegeven dat zij interesse hebben in het adverteren in de Instagram-app.

Adverteermogelijkheden
Instagram onderzoekt momenteel of de advertenties geplaatst kunnen worden in het ‘discover-tabblad’ in de mobiele applicatie, waar de populairste content wordt getoond, en in de zoekfunctie, waar consumenten kunnen zoeken op een afbeelding of thema.

White: ‘Sommige retailers zijn ook geïnteresseerd in zogenaamde “ad products” die gebruikers door erop te klikken leiden naar de mobiele webshop van de retailer buiten de app. Maar dit is tot nu toe erg moeilijk, omdat veel retailers hun mobiele site nog niet geoptimaliseerd hebben.’

Instagram
Veel, voornamelijk Amerikaanse, (online) retailers gebruiken Instagram als een online toonzaal voor hun producten. Instagram biedt consumenten, anders dan bijvoorbeeld Facebook en Pinterest, de mogelijkheid om foto’s waarover één van de twintig soorten fotofilters is gelegd op hun profielpagina te plaatsen. Instagram werd eind juni een concurrent van het videomedium Vine (40 miljoen gebruikers) door zelf een videofunctie te installeren in de app.

Lees ook:
- De 'instagramification' van de webshop (3-9-2013)