Beslist.nl is begonnen met de verwerking van transacties op zijn website. Bezoekers kunnen met of zonder account 'veilig bestellen' bij adverteerders die aanhaken op het cost per order model van de vergelijker. De primeur is voor Phonextra.nl.
Beslist.nl gaf vorige week al aan Twinkle te kennen dat de nodige tijd zal worden genomen voor de uitrol van zijn nieuwe model. Naarmate de tijd vordert zullen bezoekers van de site zien dat ze bij steeds meer webwinkels kunnen kopen.
Bereik
Voor Phonextra.nl biedt de Winkelwagen van Beslist.nl een manier om extra verkopen te genereren. Eigenaar Peter Otte tegen Twinkle: ‘We willen zoveel mogelijk orders wegzetten. Als Beslist.nl ervoor kan zorgen dat ik meer verkoop, waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken? Natuurlijk hoop ik dat een deel van de kopers op Beslist.nl mij daarna ook direct weet te vinden, maar het draait allereerst om bereik.’
Keurmerk
Alleen webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org of Webwinkel Keurmerk kunnen een bestelbutton krijgen op Beslist.nl. Otte daarover: ‘Dat vind ik wel goed, zo houd je de cowboys makkelijker buiten de deur.’
Vergelijk.nl
Bij Vergelijk.nl is bestellen al zo’n twee jaar een optie. Anders dan daar is het bij Beslist.nl mogelijk om artikelen uit meerdere webwinkels in één keer af te rekenen met iDeal. Belist.nl, dat acteert als collecting payment service prodvider, splitst de orders uit. Ter introductie rekent de site alleen een vaste commissie van 99 eurocent op verkopen, geen variabele commissie of transactiekosten.
Overigens maakt Kieskeurig.nl zich op voor een soft launch met een winkelmandje.
Ik vindt dit geen goede zet, webwinkeliers worden tekort gedaan. Bezoekers zitten straks alleen maar op de vergelijkingsites en de andere producten worden niet meer gezien! Denk goed na voordat je hieraan deelneemt. Laat mensen lekker vergelijken, maar laat het bestel proces plaatsvinden via de webshop zelf. Dit werkt al jaren het beste.
Inderdaad, webshops worden hier tekort mee gedaan. De USP's komen op deze manier niet meer naar voren en je naamsbekendheid zal ook afnemen. Als Horlogewinkel.nl doen we hier dan ook niet aan mee...
@Peter: wij bij Horlogewinkel.nl plaatsen liever overbodige linkjes op sites van vakmedia ;-)
@Arjan: haha! Ach, een beetje reclame is nooit weg, toch?
het is een beweging die al langer aan de gang is. amazon of bol.com werken al met een model van externe aanbieders. ik zie beslist nu niet als een partij om dit mee op te zetten. USP krijgen een deuk. maar aan dit model zitten meerdere haken en ogen. het aangesloten zijn bij een commerciele club om het keurmerk vind ik niet wenselijk. keurmerken zijn in meeste gevallen ook schijnzekerheid.