Twinkle | Digital Commerce

Wal-Mart groeit harder dan Amazon met e-commerce

2017-11-08
180101
  • 1:25

Wal-Mart heeft in de eerste helft van dit jaar 30 procent meer omzet geboekt uit e-commerce. De webinkomsten van de grootste retailer ter wereld namen harder toe dan die van online marktleider Amazon.


Tegenover de 30 procent e-commerce groei van Wal-Mart zette Amazon een (algehele) omzetgroei van 22 procent in dezelfde periode (cijfers). Wal-Mart wint dus online terrein terug op de verlieslijdende maar grootste online retailer ter wereld.

Wal-Mart boekte afgelopen halfjaar ook bijna 2 procent meer inkomsten in zijn winkels (‘comparable-store sales’) dan in de eerste helft van vorig jaar. De winkels stimuleren de online groei en vice versa. Wal-Mart verwacht dat zijn winkelportfolio een doorslaggevende rol zal spelen in de strijd om de online klant. De webomzet komt dit jaar vermoedelijk boven de 9 miljard dollar uit.

Click & collect
Wal-Mart kondigde afgelopen maart een proef met kluisjes voor click & collect in ongeveer een dozijn winkels aan. Gebruikers hoeven niet meer langs een balie om bestelde boodschappen in potentie dezelfde dag nog op te pikken. Amazon begon eerder al met de plaatsing van zogenoemde AmazonLockers op de winkelvloeren van onder andere Staples. Wal-Mart heeft het voordeel dat het zelf beschikt
over zo’n vierduizend winkels in de VS.

Afhaal- en verzendkanaal
De fysieke vestigingen van Wal-Mart worden niet alleen ingezet als afhaal- maar ook als verzendkanaal. Op zijn thuismarkt startte Wal-Mart ruim twee jaar geleden al een test met de verzending van orders vanuit winkels, een experiment waarvan het aantal deelnemende winkels dit jaar zal verdubbelen tot circa vijftig. Onder de naam To Go wordt sinds afgelopen oktober op beperkte schaal ook same day delivery vanuit winkels gefaciliteerd.