Twinkle | Digital Commerce

Reorganisatie Fab heeft geen gevolgen voor Eindhoven

2017-11-11
298238
  • 2:02

De Europese reorganisatie van webwinkel Fab heeft geen gevolgen voor Eindhoven, waar de design-verkoper dit najaar een distributiecentrum wil openen. Wel verdwijnen er zeker honderd banen op het Europese kantoor in Berlijn.

Dat blijkt uit een blog-posting van oprichter en CEO Jason Goldberg. Fab heeft besloten veel van zijn activiteiten te bundelen op het hoofdkantoor in New York. Goldberg schrijft dat het gaat om een strategische beslissing die in overleg met investeerders is genomen. Hij geeft aan dat het kantoor in Berlijn wel geopend blijft en dat Europese klanten van Fab niks van de herstructurering zullen merken.

Transformatie
Het besluit hangt samen met de transformatie van Fab, van een platform voor flash sales naar een 'grote online lifesyle shop’ met een vaste collectie. Om zijn groeiende klantengroep een aansprekend assortiment en snelle gratis bezorging en retouren te kunnen garanderen, zag Fab zich genoodzaakt zelf voorraden aan te gaan houden. ‘We bouwen een schaalbaar model dat ons in staat stelt dezelfde producten overal ter wereld te verkopen, terwijl we klanten compleet vertrouwen in hun aankopen kunnen bieden. Dat was lastig met flash sales’, aldus Goldberg.

Banen
De mondiale verkopen worden straks vanuit één plaats aangestuurd en dat is New York. In Berlijn verdwijnen volgens Goldberg meer dan honderd banen tot eind dit jaar, ruim dertig mensen is gevraagd mee te verhuizen naar de VS. Van Fab's totale huidige personeelsbestand behouden zo’n zeshonderd werknemers hun baan.

Eindhoven
Vorige maand werd bekend dat Fab in Eindhoven voorraden gaat aanhouden voor Europese klanten, wat de lichtstad vanaf dit najaar honderden banen oplevert. Feitelijk profiteert ons land dus juist van de koerswijziging van Fab en zijn voorraden. Fab is overigens sinds mei vorig jaar open voor Nederlandse shoppers.

Registratieverplichting
Fab.com, pas twee jaar in de lucht, liet afgelopen najaar zijn registratieverplichting los, waarmee het afstapte van zijn besloten karakter. Het bedrijf kondigde onlangs een nieuwe strategische wijziging aan: Fab heeft een model met followers geïntroduceerd. Het voorgeschotelde aanbod moet daarmee veel meer op de persoonlijke maat van shoppers worden gesneden.

Eigen winkels en eigen merken
Fab maakte dit voorjaar zijn entree in het fysieke winkelkanaal, met de opening van een winkel in Hamburg. In Berlijn en Londen zoekt het e-commerce bedrijf naar locaties voor flagship stores. Behalve in eigen winkels gelooft Fab ook in eigen merken. Zo werd onder meer een ‘Exclusively Fab’ collectie opgetuigd.

150 miljoen euro
Fab communiceerde eerder dit jaar een omzetambitie van 150 miljoen euro voor 2013, waarvan circa 30 procent uit Europa moet komen.